البــــــــــــــــــــوابة النـــــــــــــــاطقة
استكمالا للحديث عن التفكير المتخلف قلت احكيلكوا الحكاية دى
المكان:صالون بيتنا
الزمان:صيف من بتوع ربنا
اعد ف امانة ربنا اعد ع الكمبيوتر ف الصالون ومعايا بابا واحمد ابن خالى وكام حد كده مش فاكر مين....طبعا هتسالونى : هو انت اعد ف الصالون ليه؟؟؟ اقوم اقولكوا اصل مرات خالى لما بتبقى عندنا ممنوع اخرج بره عشان هى منقبة و(حرام) اشوفها وشها الملائكى...اه يا فارس يا خبيث عايز تبص على مرات عمك الحسناء!!!!!!!!!!! عامة مش موضوعنا
اعدين ف امانة الله وفجأة جت سيرة يوم القيامة والشيخ محمد حسان طالع باين على قناة الناس يتكلم عن علامات يوم القيامة وده كان على لسان احمد ابن خالى
انا:ياعم ده شغل دعايا من القناة لسه فاتحة وبتاع انا مالى علامات ولا مش علامات مانا درستها وعرفناها من واحنا ف حضانة وابتدائى هى شغلانة !!!!!
احمد: لا لازم تعرفهم ده حاجات مهمة طب تعرف تقولى انت ايه هى العلامات؟؟
انا:ف علامات صغرى وعلامات كبرى كيت وكيت وكيت وكيييييت......الخ
احمد: لعلمك بقى انت نسيت اهم حاجة!!
انا:ايه يا حسنى نسيت ايه؟(هو اسمه احمد حسنى انا بقوله يا حسنى)
احمد: الرسول قال ان الحديد هيتكلم وده حصل فعلا( احمد ده ف هندسة!!!)
انا(بتبريقة): يابن الايه يا لذينة!!! تصدق انا وانا جاى من بره امبارح وفتحت البوابة ولسه طالع السلم سمعت صوت بيقولى(وكان صوت حديدى كده مصدى)" يا فارس(وسكت كده شوية)...اقفل البوابة عشان مامتك متزعقش ليك" انا قلت جايز انا بتخيل يعنى وقفلت البوابة
احمد: انت بتتريق؟
انا: لالا اتريق ايه..طب لعلمك انا من يومين شفت سيخين حديد بيجروا ورا بعض وواحد منهم كانت هتشيله عربية لول التانى قال للاول:حااااااااااااااااسب
احمد: لا مش كده...ده حصل دلوقتى بالميكروفون..لان الميكرفون فى قطعة حديد كده جوا لولاها الكلام ميطلعش منه
بابا:حقى والنبى ده كلام واحد ف هندسة!!
انا: والله ياحمد على اد معلوماتى ان جوا بيحصل مجالات مغناطيسية وبيتحول نوع طاقة الى هو صوتك لطاقة تانية الى هى التيار الكهربى بفضل حتة الحديد مقلناش حاجة لكن مش معناه ان الحديد بيتكلم !!!!!!!!!!!!!( بغض النظر كلامى كان صح ولا غلط بس اهو الفكرة هو تحويل نوع طاقة لنوع تانى)
احمد:طب ما ده معناه ان الحديد اتكلم اهو!!!!
بابا:يابنى عيب يابنى عييييب الكلام الى انت بتقوله ده انت مهندس :S
وكلمة من هنا على كلمة من هنا ان احمد ابن خالى يفهم ويقتنع الى ف دماغه ف دماغه..
الخلاصة: ماتعمل الخير ياعم ف دنيتك والعلامات تيجى زى ماتيجى!!!!!
ملحوظة 1:الحقيقة انا معرفش اصل الكلام الى هو قاله صح ولا غلط بس تفسير الكلام ميدخلش العقل
ملحوظة2:الى هيشتم ويهاجم ويقول انى بهاجم الدين ومش عاجبه كلامى مش هارد عليه احب اقوله مقدما بس(طظ فيك)
ملحوظة3: قد يكون ده هو التفسير الوحيد لان عز مغلى الحديد..الراجل بيبيع حديد بيتكلم يا رجالة
اسيبكوا مع فكرة عمل المكرفون ببساطة
**هي أنه عند استخدام قطعة من الحديد كقلب ملف حلزوني فإنها تتمغنط بفعل المجال المغناطيسي الناتج عن تيار الملف, وتكون محصلة المجال المغناطيسي عبارة عن مجال التيار المضاف إليه مجال الحديد الممغنط, فإذا تحرك ملف داخل كمجال مغناطيسي قاطعاً لخطوط القوى المغناطيسية, نتج عن ذلك تيار كهربي,
ابقوا خلوا بالكوا بقى من بوابات بيتكوا


ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق