الاثنين، 30 يونيو 2008

اليوم الاول من يوميات متبهدلين!!!

لزيارة المقدمة اضغط هنا

اليوم الاول
(او كما اسميه يوم الدم التقيل)

المكان:بيت خالتى فى المنصورة
الزمان:السبت بداية الاسبوع واول يوم فى الجامعة

رن منبه موبايلى مشيرا للساعة السابعة تقريبا ومشيرا ايضا الى انى المفروض اقوم لملاقاة اول يوم ليا فى الجامعة..استيقظت مقروفا من حياتى لانى مكنتش بنام بدرى فى الاجازة
على عكس الاجازة دى تماما المهم انى استيقظت بالعافية ولقيت خالتى صاحية وقالتلى:اعملك تفطر يا حمار؟؟

انا:صباح الاحترام يا طنط ياااااااطنط انتى بتكلمى دكتور عيب كده

خالتى:دكتوووور؟ياخويا اتنيل

انا بضحكة خفيفة:عموما لا مليش نفس انا هالبس وانزل اشوف هاهبب ايه النهاردة فتحت الدولاب نقيت التى شيرت المفضل ليا الابيض والبنطلون الجينز ولبست الكاب ونزلت

** نقطة نظام:مادام لقتونى لابس الكاب يبقى انا مكتئب على طول

المهم هبطت درجات السلم متثاقلا كسولا لتبدا معركة ما قبل الكلية وهى معركة التاكسيات عدى عليا اول تاكسى وكان فاضى تماما وسالت سؤالى الى تكرر طوال مدة الدراسة بوابة علوم؟

حقيقة ان انا طول السنة بسبب ما شاهدته من ايام فى علوم ببقى نفسى اقول لكل السواقين والله انا فى طب اسنان بس الزمن هو الى رمانى هنا المهم شاور سواق التاكسى بقرف لا



انا فى عقل بالى:وده ايه ياخويا الغلاسة دى يابن ستين فى سبعين.....المهم ان محاولاتى نجحت فى نهاية الامر فى ان استقل تاكسى الى الكلية العظيمة علوم وذهبت لمصيرى المجهول

سواق التاكسى بفضول زايد حبتين:انت فى كلية علوم يا باشا؟؟؟

انا:لا والله طب اسنان بس السنة الاولى اعدادى (وحكيت الحكاية الى حكتها مالا يقل عن 100 مرة فى السنة )

السواق وكان شابا:ربنا معاك

انا:الله يخليك

السواق:انا اداب على فكرة

انا فى عقل بالى(يادى اليوم الى هنصدع فيه من اولها) المهم جاوبت وعملت انى منبهر:يارااااااااجل؟اداب؟

السواق :اه ولله بس والدى بقى قالى على حكاية التاكسى دى و و و و و...................... والراجل اعد يلك ويحكى وانا ودن من طين وودن من عجين كان ناقص اعمل زى اعلان ميلودى
وع الصحراوى ياسطى.....وما ان وصلت عند بوابة علوم ونزلت من التاكسى ال سواقه تقريبا مسكتش طول الطريق لاقابل اول عقبة ف يومى لقيت الناس كلها داخلة ببطاقات الترشيح

انا:وده ايه الهم ده ده انا بطاقة الترشيح فى المنزلة اساسا...فكرت قليلا وجه فى دماغى كريم

اخرجت الموبايل من جيبى واتصلت بكريم او (كيم كما اناديه)

رد كيم بصوت نائم:سلام عليكم

انا: وعليكم السلام ايه ياد انت فين؟؟؟

كيم:انا فى الطريق اهو بس كنت نايم

انا:ادامك اد ايه؟؟

كيم:لا لسه نص ساعة كده

انا:طب اوك لما تيجى قولى بقى

كيم
:ماشى يا برنس

انا : يلا سلام

انا مرة اخرى:يادى النيلة طب اعمل ايه؟؟جه فى دماغى واحد صاحبى اسمه شادى اتصلت بيه ومجمل المكالمة ان كان ادامه 10 دقايق وييجى

انتظرته فى البوابة وماهى الا دقائق وجه

شادى:ايه ياعم فارس عامل ايه ؟

انا:شووووووووووش(كما اناديه برضه) كويس والله ايه اخبارك؟

شادى :تمام الحمد لله امال ايه مدخلتش ليه؟؟

انا بضحكة ساخرة:ادخل فين بقى معييش بطاقة ترشيح

شادى:امال هتعمل ايه؟؟

انا: قلتله والله الراجل الى واقف بره ده شكله مبيعرفش يقرا اساسا اى ورقة ادامه وهوب بيدخل اى حد فا انت هتدخل عادى وتدينى بطاقتك من بين السور وهادخل بيها

شادى:افرض كشفك؟

انا:قلتله ياعم سبها على ربنا والله ما بيشوف حاجة

دخل شادى وامرر لى بطاقة الترشيح من بين السور ودخلتها بسلااااااااااااااام(ويارتنى مادخلت)

وماهى الا دقائق اخرى حتى قابلت محمد سليم(صاحبنا ايضا من المنزلة)اقبل علينا بلحيته القصيرة(والنبى ياخوالنا محدش ينسى يقول انى بستهزء)اقبل وقال: سلام عليكم

انا وشادى ردينا السلام ثم استكملت قائلا:سيووووووووووووووووووووووسى ازيك؟

سليم بعد ان قبض على يدى:قلتلك معتش تقول الكلمة دى

انا:خلاص يا سليييييييم بهزر معاك بدلعك يااخى

انفصل شادى عنا فى ظروف انا مش فاكرها وفضلت مع سليم

قلت:الا قولى يا سيو..... قصدى يا سليم متعرفش دفع المصاريف فين فى اسنان؟؟

سليم: اه عارف

انا:طب تعالى معايا اما اروح ادفعها خلينى اخلص

رحنا ودفنا المصاريف بعد ان حرقتنا الشمس بلهيبها واشعتها(الالترا فيوليت والانفلا ليد قصدى الانفرا ريد على راى الحاج فكرى) وفى طريق اعودة قابلت كريم وكان معاه واحد من ارخم خلق الله بس معرفش الواد كريم بيحبه ليه

المهم دخلت عليه كيييييم ازيك؟

كريم بكلمته المعتادة:ابو فارس يا غالى

انا:انت جيت امتى ياد؟

كريم:يعنى من حبة كده ثم بدأ كريم يرخم على سليم(من واحنا فى الثانوى كيم لازم يضايق فى سليم)

انا:طب يالا بيقولوا علينا حاجات الساعة 12 تعالا نروح هناك ونشوف فى جدول ولا نيلة وايه

ذهبنا انا وكيم وسليم والشخص الغريب الى كان معانا الى مكنتش طايقه وفى الطريق قابنا شادى ذهبنا لعلوم انفصل عنا شادى وسليم وفضل ثلاثتنا وكانت البداية مع دكتورة امورة


قابلنا دكتورة امورة دخل عليها كريم وسالها هو جدول اعدادى اسنان فين؟

دكتورة امورة بظرافة ولطافة وخفة دم معهودة:ايه ده انتوا مين يا بابا؟

رد الشخص الظريف:احنا عايزين نعرف مدرسة علوم فين

انا فى عقل بالى:يا خفة دم اهلك

ردت د/امورة وكان خلفها واحدة فا اتجهت لها وقالتها:اه شايفين بقى واحدة امورة جايين يعاكسوها

انا فى عقل بالى برضه:لا خفيفة اوى

رد كريم:لا يعنى سماحة بس(ومننساش الكلمة دى هتفيدنا ادام)

كرر عليها الشخص الظريف كما اسميه :هى فين مدرسة علوم؟؟؟

ردت الدكتورة:مدرسة ايه يابابا انت كبرت خلاص اسمها كلية (وبعتيييين) يالا امشو امشوا مش فاضية بقى وانصرفت دكتورة امورة


انصرفنا وما هى الا ثوانى حيث قابلنا الاخ(شهاب)من اسرة النور(اخوان مسلمين)وماهى الا ثوانى اخرى حتى وجدنا شادى وسليم المهم كان شهاب لابسا بدلته السوداء

اوقفناه وسالناه:امال فين جدول اعدادى اسنان؟

الراجل عاملنا كويس ودلنا وحكى معانا شوية وقال فى محاضرة للعميد تقريبا دلوقتى

انا:يعنى ليها لازمة ولا اى كلام ويعد يقول متكسروش الأزاز وزاكروا والكلام بتاع ناظر المدرسة ده؟

شهاب: لا ملهاش لازمة

انا: قلت اشطة يبقى نخلع

وفجأة اخرج من جيبه كروت وقال ياريت ياجماعة نملى الكروت دى

كان كارت ابيض مكتوب فيه الاسم ورقم التليفون وشوية معلومات كده وفى الاخر مع تحيات اسرة النور

انا فى عقل بالى:اخوان من اولها اول يوم ليا فى الكلية هانضم للاخوان هيهيهيهيهيهييييي يا حلاوة

كريم غمزلى وقام خالع وانا تظاهرت ان موبايلى بيرن واستاذنت وخلعت

كريم بابتسامة:تعالى ياعم بلاوجع دماغ

انصرفت انا وكريم وانتهى اول يوم فى الكلية العظيمة بلا فائدة تذكر ودى كانت بداية ايامنا فى الكلية يمكن مفيهوش ضحك كتير بس لسه زى ما بيقولوا التقيل ورا
لسه هنتعرف ع الشلة
يعنى انتظروا المزيد

دمتم بود

الأربعاء، 25 يونيو 2008

صناع الجيل والايحاءات الجنسية!!

صناع الجيل هم من يتحكمون فى جيلنا او اى جيل فى لبسه فى شكله فى كلامه ونحط تحت كلامه دى مليون خط

ومن اهم صناع الجيل فى وقتنا الحالى سى تامر حسنى الذى يصر على الخروج فى افلامه(بالبوكسر)بل وامتد الامر الى الايحاءات الجنسية فى اغانيه



تبدأ هذه الايحاءات فى اغنية(اعتذرلى للى هيجيى بعدى.......... قائلا اخدت كل حاجة فى عهدى)

امتدت الايحاءات والفكاهات الجنسية فى فيلمه الجديد او كليبه الجديد فى اغنية اكتر حاجة حينما يظهر(نجم الجيل)وهو يقول (اكتر حاجة بحبها فيكى هو ده هو ده ويسكت قليلا ويقول اااااااه قلبك)ماعلينا ياعم مفيهاش حاجة احنا الى نيتنا وحشة

لا وعندما استضافوه فى اف ام(100 فاصل 6 يقلك الناس بتفهم غلط)
(حفظك الله يا تامر
وحفظ نواياك السليمة)

طب نيجى للحتة التانية يقول(واكتر حاجة شدتنى ليكى هى دى اه هى دى ويسكت قليلا ويقول طيبة قلبك)المشكلة انه فى فيلمه الجديد(كابتن هيما ولا كابتن ابو جريشة
)انه يقول اكتر حاجة شدتنى ليكى هى دى ويقوم بالنظر الى مؤخرة الفنانة المحترمة زينة الى طبعا تقوم بتمثيل الكسوف وتضحك فى الكليب وبالتاكيد هذا يدل على الاحترام والكسوف والحياء

(متربية ياجماعة والله الواد تامر ده الى ربنا يجازيه واد شقى
)


لم يتوقف الامر عند هذا الحد بل فى اغنية اخرى بيقول(لان حبك اتاخد قفش)ويقوم بحركة بيده تدل على السفالة


لا والاغرب ان واحد صاحبى قالى معلومة عجيبة اوى بيقولى كان فى اغنية والرقابة رفضتها خوفا على مشاعر المراهقين
رديت عليه قلتله :لا والله فيهم الخير بالفعل رقابة فيها الخير تحافظ على مشاعر المراهقين وعلى الحياء


عموما نحن فى انتظار باقى ايحاءات سى تامر (نجم جيلنا) ولا عزاء لاصحاب الزوق الرفيع وفى نهاية مقالى بندعى لتمورة بالنجاح والتوفيق ويزدنا من ايحاءاته الجنسية وما خفى كان اعظم فى بقية البومه الجديد والبقاء لله فى الحياء


دمتم بود

الثلاثاء، 17 يونيو 2008

مقدمة يوميات متبهدلين

*اولا سلام عليكم


*دلوقتى ياخوالنا الواحد دخل كلية طب اسنان طلع عينه من الدكاترة وشاف ايام سووووووووودة فا باختصار هنتكلم عن مغامارات الكلية

*تعالوا نتفق على حاجة هاعمل حاجة اسمها نقطة نظام بمعنى لو انا بحكى فى الموضوع اهو وبدات احس ان فيه لخبطة او جبت اسماء كتير محدش عارفها مثلا هاكتب حاجة اسمها

نقطة نظام واوضح وياريت نطبقها فى مناقشتنا بتبقى جميلة اتعلمتها من بابا وناس اصحابه اثناء كلامهم ومناقشاتهم(هتفهموها اكتر فى الموضوع)

دلوقتى هنبدأ بمقدمة كده شخصية لحد كبير.....اسيبكم مع المقدمة بعنوان

يوميات متبهدلين

الزمان:فى الصيف
المكان:عشتنا فى راس البر


كنت نائما كعادتى وكانت الساعة 6 مساء تقريبا وقتها سمعت هيصة وزمبليطة من بابا وابن خالى وواحد صاحبى وسمعت زى ما بيقولوا(طراطيش كلام انى دخلت طب اسنان)

نظرت بنص عين لباب الغرفة(الموارب)وقلت:تؤ يادى النيلة عايز انام يا اخوالنا.....لم اكمل كلامى ولقيت الباب(بيترزع) والواد ابن خالى داخل بجسمه العريض المفتول
قائلا:مبروووووك يا(بسبس) دخلت طب اسنان


نقطة نظام:بسبس دلع احيانا ماما وبابا بيقولوه(محدش يعلق ع الكلمة عشان معلقوش)

نظرت باستغراب وقلت:عبده مش فايقلك وحياة جدك ال19 سبنى انام....برضه لم اكمل كلامى حتى دخل الحاج الوالد وقالى قوم يا دكتوووووووور دخلت طب اسنان

قلت فى عقل بالى:يافرحتى هابقى دكتور للاسف المهم قمت من ع السرير وقلتله ده حصل امتى ده؟؟؟

قالى اهو بعتولى مسج وادانى الموبايل وقرأت:بوابة الحكومة تهنئكم بكذا كذا كذا

انتابنى وقتها شعور غريب ما بين الفرح بما انجزته فى الثانوية العامية لان كنت بطبيعة حالى مبزاكرش 3 ساعات على بعضهم فى اليوم

والشعور الاخر

كان حزينا لانى بطبيعة حالى كنت عايز ادخل هندسة.....ياخبر اسود هندسة امال ايه الى دخلك احياء فى تانية يا موكوس؟؟لا حكاية هاحكهالكم بعدين

المهم قمت سعيدا (مزأططا) مش معقول كل الى حواليا فرحانين وهاكشر

قلت لبابا باستعباط:شفت بقى عشان تعرف انى كنت بزاكر كل شوية تيجى تقولى مبتزاكرش

بابا:والله يابن الكلب انت ماكنت بتزاكر ولو كنت بتزاكر كنت جبت الاول ع الجمهورية

انا:يابابا ياباباااااا بلاش غلط

قام بابا وباسنى بوسة ابوية وطبطب عليا وقالى جدع ياالا يافارس كنت خايف متدخلش حاجة بس كنت وااثق برضه

انا:عيب عليك يا كبير مخلف راااااجل برضه

صاحبى(اسمه محمد نصر):اشطة يامعلم هتعزمنا على ايه بقى؟؟؟؟

انا بعد تكشيرة وبوز:اعزم؟؟؟انا اسااسسا دخلت تجارة يابنى ده بس المسج اتبعت غلط

المشهد التانى

المكان:عشتنا فى راس البر برضه
الزمان:يعنى قول 9 بليل كده قبل النتيجة بكام يوم


كنت جالسا انا وبابا والواد ادهم ابن عمى وعبد الرحمن ابن خالى وواحد صاحبى اسمه حسام واخوه وكنا فى انتظار نهائى كوبا اميريكا

عبد ابن خالى قام غامزلى.....استغربت وشاورتله بايدى كده فى ايه؟؟؟

شاورلى ع الموبايل ولقتيه كاتبلى:اكتبلى اسم ادهم كامل ورقم جلوسه

انا بصوت منخفض:ليه ياد هتهبب ايه؟؟؟

هو:هتشوف اهو

كتبت رقم الجلوس فى صمت واسمه بعدها قال ابن خالى:عمو انا نازل لمحمد عمارة وجاى

نقطة نظام:محمد عمارة هو واحد صاحبنا ساكن جمبنا وفاتح جراش كده فى بلاى ستيشن وبلياردو وبتاع

نزل عبده او كما نسميه(بودى) بعدها بدقيتيتن رن موبايل ادهم

ادهم بجسمه الهزيل:ايه ده رقم غريب تعرفه يا فارس؟؟؟

طبعا انا ترجمت الحوار المهم تظاهرت بالعبط:ايه ده لا معرفش

ادهم :يعنى ارد؟؟

انا: ايوا يابنى اخلص

ادهم رد:الو.........

رد بودى ابن خالى بصوت رسمى:الو سلام عليكم يافندم

ادهم اتلبخ وقال:وعليكم السلام

بودى:حضرتك ادهم ماهر.............الخ الاسم ورقم جلوسك ........

ادهم ودانه احمرت ووشه احمر:ايوا انا

بودى:احنا مكتب الوزير مع حضرتك وحضرتك طلعت ال 35 على الجمهورية وعايزين حضرتك بكرة فى مكتب الوزير للتكريم

ادهم بلبخة لا توصف:ايه؟؟ال 35؟؟؟

بابا واصحابنا بيتابعوا الموقف وانا بتابعه وكاتب الضحك وحاط ايدى على بوقى

بابا شاور ليا فى ايه؟؟؟

حركت شفتاى راسما كلمة:ده عبده

ادهم قفل المكالمة وخلص وقام مزعق:عمووووووووووو انا جبت ال 35 ع الجمهورية استنى اكلم ماما

بابا كاتما الضحك:استنى بس فى ايه؟

ادهم :واحد اتصل بيا من مكتب الوزير وقالى طلعت ال 35 استنى والنبى ياعمو اكلم ماما

طبعا انا فى هذه الاثناء لم احتمل حطيت وشى فى مخدة كنبة الصالة و(سخسخت زى ما بيقولوا)

ادهم يجرى اتصاالا بطنط ولسه بيقول ايوا يا مامااااااا طلعت ال 35 وجاءته الصدمة حينما قال له بابا:35 ايه يا حمار ده عبده كان بيشتغلك

لا استطيع وصف منظر ادهم ابن عمى فى هذه الاونة بعد ما ضحكنا عليه ولا نص ساعة متواصلين بعد الحكاية دى

اعد جمبى وقالى:تصدق بالله انت زبالة عشان كل مرة تعمل فيا مقلب مع حسام او عبده

قلتله ضاحكا:انت الى هفأ اتفرج اتفرج ع الماتش جتك نيلة يا عبيط

**ودى زى متقولوا كانت مقدمة بسيطة مرضتش ادخل فى ايام الكلية المرة دى حبيت اعمل زى ماقلت مقدمة وانتظروا باقى الحلقات فى القريب العاجل


دمتم بود

 

Powered by Blogger
etklm bra7tk © 2005-2007 All Rights Reserved
zoro_119@hotmail.com