الثلاثاء، 27 يوليو 2010

البــــوابة النــــــاطقة!!!


البــــــــــــــــــــوابة النـــــــــــــــاطقة

استكمالا للحديث عن التفكير المتخلف قلت احكيلكوا الحكاية دى


المكان:صالون بيتنا
الزمان:صيف من بتوع ربنا

اعد ف امانة ربنا اعد ع الكمبيوتر ف الصالون ومعايا بابا واحمد ابن خالى وكام حد كده مش فاكر مين....طبعا هتسالونى : هو انت اعد ف الصالون ليه؟؟؟ اقوم اقولكوا اصل مرات خالى لما بتبقى عندنا ممنوع اخرج بره عشان هى منقبة و(حرام) اشوفها وشها الملائكى...اه يا فارس يا خبيث عايز تبص على مرات عمك الحسناء!!!!!!!!!!! عامة مش موضوعنا

اعدين ف امانة الله وفجأة جت سيرة يوم القيامة والشيخ محمد حسان طالع باين على قناة الناس يتكلم عن علامات يوم القيامة وده كان على لسان احمد ابن خالى

انا:ياعم ده شغل دعايا من القناة لسه فاتحة وبتاع انا مالى علامات ولا مش علامات مانا درستها وعرفناها من واحنا ف حضانة وابتدائى هى شغلانة !!!!!

احمد: لا لازم تعرفهم ده حاجات مهمة طب تعرف تقولى انت ايه هى العلامات؟؟

انا:ف علامات صغرى وعلامات كبرى كيت وكيت وكيت وكيييييت......الخ

احمد: لعلمك بقى انت نسيت اهم حاجة!!

انا:ايه يا حسنى نسيت ايه؟(هو اسمه احمد حسنى انا بقوله يا حسنى)

احمد: الرسول قال ان الحديد هيتكلم وده حصل فعلا( احمد ده ف هندسة!!!)

انا(بتبريقة): يابن الايه يا لذينة!!! تصدق انا وانا جاى من بره امبارح وفتحت البوابة ولسه طالع السلم سمعت صوت بيقولى(وكان صوت حديدى كده مصدى)" يا فارس(وسكت كده شوية)...اقفل البوابة عشان مامتك متزعقش ليك" انا قلت جايز انا بتخيل يعنى وقفلت البوابة

احمد: انت بتتريق؟

انا: لالا اتريق ايه..طب لعلمك انا من يومين شفت سيخين حديد بيجروا ورا بعض وواحد منهم كانت هتشيله عربية لول التانى قال للاول:حااااااااااااااااسب

احمد: لا مش كده...ده حصل دلوقتى بالميكروفون..لان الميكرفون فى قطعة حديد كده جوا لولاها الكلام ميطلعش منه

بابا:حقى والنبى ده كلام واحد ف هندسة!!

انا: والله ياحمد على اد معلوماتى ان جوا بيحصل مجالات مغناطيسية وبيتحول نوع طاقة الى هو صوتك لطاقة تانية الى هى التيار الكهربى بفضل حتة الحديد مقلناش حاجة لكن مش معناه ان الحديد بيتكلم !!!!!!!!!!!!!( بغض النظر كلامى كان صح ولا غلط بس اهو الفكرة هو تحويل نوع طاقة لنوع تانى)

احمد:طب ما ده معناه ان الحديد اتكلم اهو!!!!

بابا:يابنى عيب يابنى عييييب الكلام الى انت بتقوله ده انت مهندس :S

وكلمة من هنا على كلمة من هنا ان احمد ابن خالى يفهم ويقتنع الى ف دماغه ف دماغه..

الخلاصة: ماتعمل الخير ياعم ف دنيتك والعلامات تيجى زى ماتيجى!!!!!

ملحوظة 1:الحقيقة انا معرفش اصل الكلام الى هو قاله صح ولا غلط بس تفسير الكلام ميدخلش العقل

ملحوظة2:الى هيشتم ويهاجم ويقول انى بهاجم الدين ومش عاجبه كلامى مش هارد عليه احب اقوله مقدما بس(طظ فيك)

ملحوظة3: قد يكون ده هو التفسير الوحيد لان عز مغلى الحديد..الراجل بيبيع حديد بيتكلم يا رجالة

اسيبكوا مع فكرة عمل المكرفون ببساطة

**هي أنه عند استخدام قطعة من الحديد كقلب ملف حلزوني فإنها تتمغنط بفعل المجال المغناطيسي الناتج عن تيار الملف, وتكون محصلة المجال المغناطيسي عبارة عن مجال التيار المضاف إليه مجال الحديد الممغنط, فإذا تحرك ملف داخل كمجال مغناطيسي قاطعاً لخطوط القوى المغناطيسية, نتج عن ذلك تيار كهربي,

ابقوا خلوا بالكوا بقى من بوابات بيتكوا

الثلاثاء، 13 يوليو 2010

بـــــــلبـــطة الــــديــــــــــن!!!


بـــــــلبـــطة الــــديــــــــــن!!!


كان زمان..وانا صغير اسمع ماما تقولى: صلى عشان ربنا يحبك وتبقى بتحب ربنا..وساعات تانية تقولى: متكدبش عشان يبقى بتحب ربنا....

كان زمان اسمع بابا يقولى: عامل الناس كويس عشان يحبوك وتبقى بتحب ربنا... كنت اسمع برضه: متبقاش بخيل وانانى ولو حد طلب منك حاجة ادهالو عشان ربنا يحبك...

يعنى م الاخر كنت اعرف ان عشان ربنا يحب الانسان لازم يكون اخلاقه كويسة صادق..كريم..ملتزم بدينه....الخ...لغاية ما ظهر من فترة معايير تانية عشان تحب ربنا وربنا يحبك....طب ايه هيا المعايير دى؟

**لما تبقى اعد فى امانة ربنا يادوب لسه ضارب كارت بعشرة لموبايلك ومزاجك عنب مش معكنن مزاجك غير ال 6 جنيه الى انت سالفهم من فودافون بعد ما يخصموهم ف يجيلك رسالة كالاتى.."لا اله الا الله..لو بتحب ربنا ابعت الرسالة دى لعشرة " ..عشرة يعنى طار منك نص الرصيد ياعينى وايه يعنى ياعم طيرلك اتنين جنيه ونص بس ربنا هيحبك :D

_________________________________***________________****__________

**لما تبقى اعد ع الفيس وتلاقى notifacation والافكار تلعب ف بالك ياترا مين؟ يا ترا مين؟تفتكر البت سوسو بتعاكسنى؟ ف تلاقى" Abdel salam posted somthing on ur wall" ...تدخل هوا وتشوف عبد السلام كاتبلك ايه... وتلاقى المفاجأة " قال رسول الله صلى الله عليه وسلم..... لو بتحب الرسول اعمل بوست دى لعشرين واحد!!

اما لو مبعتهاش للاسف ف الشيطان ابن الشيطانة لعب ف دماغك وطلع حب الرسول من دماغك :( وللاسف تكتشف ان الحديث مش صحيح اساسا :S (عشان تبقى تفكر ف سوسو تانى يا عدو الله يالى مبتحبش ربنا :D)

_________________________________***________________****__________

**اعد(تأزأز لب) وبتتفرج على فيلم وتلاقى رسالة" ان الشيخ سميح الاعور شاف فى الحلم الرسول جايله وقاله : يااعور... ابعت ل 90 واحد من عندك لا اله الا الله عشان تسمعوا خبر حلو ويا ويلكو يا سواد ليلكوا لو مبعتوش هتسمع خبر اسود من قرن الخروب!!! على راى المثل يدى الحلق للى مالا ودان الراجل اعور وبيشوف حاجات ف الحلم :D

*والحقيقة اخر حاجة شفتها من الكلام ده كان الاتى"عايزتعرف انت بتحب ربنا ولا لآ ؟؟؟ بص معايا قول : لا اله الا الله محمد رسولالله ..لو كنسلتها يبقا انت مش بتحب ربنا.. لو بعتها لاى حد عندك يبقا انتالحمد لله مسلم وبتحب ربنا"

*ويا حلاوتك لو عملت بوست ل 20 واحد وقام جايلك رسالة من الفيس انك spammer ويتوقف اكونت الفيس!!! عادى ياعم طظ ف اكونت الفيس المهم انى بحب ربنا

_________________________________***________________****__________

*تحول الحب الذى يكمن ف قلبك الى كلمات بيتعملها Copy &Paste ...تحول التدين وانك تبقى ملتزم بدينك والاخلاق الى اشياء شكلية زى حتة القماش الى تدعى الحجاب...الدقن...البنطلون القصير..اما غير كده فانت متعرفش اى حاجة ف دينك..

للاسف بقى الدين هو دين "الاشكال والمظاهر" تحول الحب الباطن الروحانى الى جواك الى مسج بتبعتها من غير متقراها اصلا!!! خرج حب ربنا من قلبك ليتحول الى شعارات فارغة زى (الحمد لله ياعم ده انا مسلم!! او الحمد لله ياعم ده انا مسيحى!! رغم انك مبتعملش اى حاجة من تعاليم دينك الى انت بتقول الحمد لله عليه...تحول الا انى واد زيى لما ينقض حاجات غلط هيجيلوا كومنتات تقوله كلامك غلط وان حرام عليك الى بتقوله ده ويسالونى بسذاجة(انت مسلم يابنى؟)..الحقيقة ان الناس بتخاف..بتخاف من ربنا بس للاسف بتخاف منه عشان متعرفوش..

ده بقى بالظبط زى السمكة لما تطلعها من بره البحر تعد (تبلبط) شوية وبعد كده تموت..اتوقع ان ده هو (بلبطة الدين) الى هيموت مفهومة الحقيقى مننا بعد ما خرج من قلوبنا!!!!

بمناسبة السمك والبحر:اكيد الاخطبوط بول ابن اللاعيبة ده بيعمل الحاجات دى ف ربنا بيحبه وبيخليه يتوقع صح!!!

اخيرا لو بتحبوا ربنا اقروا النوت دى واعملوا كومنتات كتير :D الى هيوصل ل 10 كومنتات يبقى بيحب ربنا 10% وهكذا بقى :D ...نشوفكوا النوت الجاية...

الاثنين، 5 يوليو 2010




الفرق بين الفيس بوك والحكومة

الحقيقة فكرة الموضوع بتاعت صديقة صحفية اختفت اخبارها من فترة طوييييييلة ف ياريت تسامحنى

على انى خدت فكرتها

1- الفيس بوك يعرف عنك كل حاجة...الحكومة متعرفش عنك حاجة (لا مواهبك ولا مميزاتك ولا اى حاجة حلوة) بتعرف مصايبك بس( ولو معندكش تعملك مصيبة)

2-الفيس بوك بيعملك خصوصية (privacy)... الحكومة بتنتهك الخصوصية دى

3-الفيس بوك بيسمحلك ب 5000 صاحب فى (friend list).. الحكومة لو قفشتك مع اتنين

اصحابك فى شقة تقبض عليكوا

4-الفيس بوك مش بيراقب الشات بينك وبين اصحابك..الحكومة بتراقب كل مكالماتك فى

التليفون

5-الفيس بوك بيكسب فلوس مننا..الحكومة بتسرق الفلوس مننا

6-الهوم بتاعك فى الواقع ممكن يدخل عليك اى حد..اما الفيس بوك ف هما اصحابك بس(مهو

ممحدش سمع عن قانون الطوارئ فى الفيس!!!

7-الفيس ممكن تعمل لايك(like) على اى حاجة..الحكومة مبتعملش حاجة حلوة يتعمل عليها لايك

8-الفيس ممكن يخليك ترجع ف كلامك يعنى عاملة اوبشن (dislike) او تعمل لنفسك

(remove) من جروب او تاخد رايك فى الاستايل الجديد..اما الحكومة مش سايبة لسعادتك اى

رأى فا مثلا لو قلت انك (dislike) الحكومة فا معتقدش انك هتشوف(فيس) حد تانى فى ايامك

الى جاية (بالمناسبة انا لايك الحكومة ده بس كلام شقاوة منى)

ملحوظة:ساعات بكدب!!!!

9-الفيس ممكن تنشر عليه كلام زى الى انا كاتبه ده وتبقى ضامن بنسبة مثلا 50% او اكتر انك

مش هتتجاب من قفاك...اما الحكومة لو نزلت مقال زى ده فى الجورنال تبقى ضامن 100%

وحاطط بطيخة صيفى ف بطنك انك هتتجاب من قفاك

 

Powered by Blogger
etklm bra7tk © 2005-2007 All Rights Reserved
zoro_119@hotmail.com