الجمعة، 18 أبريل 2008

نظرة مستقبلية للواطى المطاطى!!!

الجزء الاول هنا
الجزء الثانى هنا
*الجزء الثالث بعنوان نظرة مستقبلية*
المشهد الاول
الزمان:سنة 2090
المكان:زنزانة7070
كنت جالسا فى زنزانتى اكتب اليوم المطاطى رقم 90563115 ماسكا لحيتى افكر فيما
ساكتبه بعد ان شاب شعرى
وفجاة سمعت صوت خطوات قادمة

خطوات قد اعتدت عليها انها خطوات(الشاويش مرسى)(الحفيد ال 20 للشاويش عطية)المهم
فتح الزنزانة وقال:جوم فز يا متهم

اغمضت عينى للحظات من اثر النور القادم من الخارج وقلت:فى ايه تانى؟؟؟

الشاويش:خلاص يا خويا افراج
انا:تؤ شاويش مرسى مش عايز هزار انا اعرف جدك ال 20 الشاويش عطية فا متخلنيش
اقلك كلمة وحشة


الشاويش:وانا هازر معاك يا متهم قوم يا جدع فز الريس حسين عفى عنك وبيقول عفى الله

عما سلف


انا:حسين مين؟؟؟؟

الشاويش: يا سيدى يلا هويييناااا

المهم انى زى ما بيقولوا ما صدقت وخرجت طياااارة على بره
وفجاة والاقيلك مظاهرات وشيلين صورة الاهرامات وعليها شريطة سودة كده

انا فى عقل بالى:خير اللهم اجعله خير؟؟ووقفت واحد منهم الا هو فى ايه ياعمنا؟؟؟

الراجل زعقلى:فى اييييييييييه؟انت مش عارف انت ايه مش معانا فى البلد؟ شكلك عجوز
وخرفت


انا بابتسامة خفيفة:لا والله انا مسجون من 2008 هو مين الريس دلوقتى؟؟؟

الراجل:يوووووه عليك الريس دلوقتى حسين

انا:ايوا يعنى حسين مين؟؟؟

الراجل:حسين جمال مبارك

انا فى ذهول:حس حس حس..... حسين جمال مبارك؟!؟!؟!؟

الراجل الغلبان:اه يا سيدى باعوا الاهرامات باعووووووووووها دلوقتى الاهرامات فى اسرائيل

انا:ها؟اسرائيل؟؟؟طب وليه النهاردة بالذات عاملين المظاهرات

الراجل:النهاردة تاريخ الاحتفال بميلاد الريس بتاع زمان حسنى

المشهد الثانى

فى هذه الاونة كان حسين يجلس فى بيته يجلس على سجادة صلاة على شكل علم اسرائيل
يستمع الى مفتيه الشيخ مسعد ابو السعود طنطاوى ملقيا خطبة بمناسبة الاحتفال
بمولد(حسنى)
وكان بيقول:لقد رحل الريس حسنى بعد عمر قليل حكم مصر 30 سنة فقط ويعتبر اقصر مدة
حكم فى العالم وحقق جميع الانجازات
zoro_119
كان حسين يستمع هو وسوزى(جدته تخيلوا لسه عايشة)وابوه جيمى العيان واماهم صورة
لفقيد الشباب وهم يجهشون بالبكاء

دخلت عليهم(خدوجة)بعد ما من الاخر وشها كرمش وقالت لحسين:اسم النبى عليك حارسك
وصاينك نسخة من ابوك وجدك ربنا يحميك

حسونة:ربنا يخليكى ليا يا مامى
zoro_119
فجأة رن جرس هاتف حسونة 3310(متواضع زى جده الله يرحمه ويحسن اليه)بموسيقى
النشيد الوطنى لاسرائيل فاذا به(اومو سيد نظيف)


حسونة:اوموووووووووووو ازيك ياواد(برضه لو تلاحظوا نفس الحس الفكاهى الى كان عند جده الفااتحة على روحه ينوبكم ثواب)

اومو:تمااااام الحمد لله يا سيادة الريس
zoro_119
واضاف اومو:انت ازاى تخرج الواد فارس ده واد لسانه طويل وكان بيغلط فى المرحوم جدك
وابوك العيان


حسونة:والله دى اوامر بابا جمال احنا هنسيبه يهلفط شوية كده لو عك نجيبه من قفاه وبعدين
ده بقى عنده ولا مليون سنة هيموت قريب


اومو:الى تشوفوه معاليك ياريس

حسونة:المهم جهز نفسك عشان يوم العيش العالمى بعد يومين انت عارف بقينا
55644
مليون

zoro_119
اومو:ولا يهمك يا فندم طياارات وعربيات الامن المركزى هتبقى موجودة ومحدش من الشعب
هيطول حتة عيش

حسين:تمام تماااام يلا روح شوف شغلك شالوم
zoro_119
اومو:شالوم يا فندم

ملحوظة:نظرا لان العيش معتش بييجى مصر الا يوم فى السنة فا اصبح يوم العيش العالمى

المشهد الثالث

الزمان: بعد 3 ايام
كنت جالسا على الرصيف(لان اكيد مش لاقى بيت) بجلابيتى المقطعة المهلهلة افكر فيما وصلت
اليه مصر من حالة لا يرثى لها
وفجأة سمعت صوت التلفاز فى احد المقاهى قلت:طب اما نروح نسمع الخربان ده بيقول ايه

قناة دريم ال 19 تهنئكم بحلول يوم العيش العالمى ومعانا فى برنامج السادسة صباحا
ونستضيف احد المواطنين
ومعانا المواطن(مطحون مسعود محمود) ياترى يا مطحون وصلك حصتك من العيش؟
بعد ادعاءالمواطنين ان الامن المركزى منعهم ومخدوش حاجة

مطحون:كلاااااام كلاااام يا ست هانم ربنا يخليه وينجحله المقاصد موفرلنا كل حاجة وانا معايا
حصتى من العيش اهو

انا ذهلت وقمت فى القهوة:ده حرااااااام ده ظلم هو النفاق ورانا ورانا

المهم الناس اعدتنى وبتاع واهدى ياراجل ومينفعش كده وبتاع
وقال احدهم:اقلب ياعم ع القناة دى هاتلنا الشيخ:محمود محمد مصطفى حسان على قناة
الشعب


ظهر الشيخ مرتديا جلابيته تتدلى لحيته امامه وقال:ان ما نحن فيه لن يحل الا بطاعة الله هذا
لاننا نسمع الاغانى ونشاهد الافلام و و و........


انا فى عقل بالى:ياعم احنا لاقيين العيش لما نروح ندخل افلام اتهد واسكت بقى


وفى وسط الحلقة قال الشيخ:ونستقبل تليفون سلام عليكم؟؟سلام عليكم؟؟

ردت فتاة:سلام عليكم الشيخ محمود مصطفى حسان؟؟؟

الشيخ:وعليكم السلام
الفتاة:انا فاطمة من كوالالمبور انا بحبك فى الله والله يا شيخ

الشيخ:احببك الذى احببتنى فيه انا كمان بحبكم فى الله
الفتاة:كنت عايز اسالك يا شيخ ياترى ايه حكم لبس الكوتشيات للبنات ؟؟وهل يختلف اذا كان
توكيل ولالا؟؟؟

الشيخ:ده موضوع طويل طيب هناخد كمان اتصال ثم نجاوب على هذا السؤال حاجة تانية؟؟

الفتاة:اه ياريت انا ابنى بيكح ياترى ايه حكم انى اوديه للدكتور؟؟؟
الشيخ:بارك الله فيكى فى
رعاية الله وهنجاوب

قمت ازعق تانى:يانااااااااااااااس حراااااااااااام عليكوووووووو انتو هتجننونى؟؟؟ايه الاسئلة
الغبية دى

وفجاة والاقيلك القهوة اتقلبت عليا:اسكت يا راجل انت متغلطش فى الشيخ الجليل ده اسئلة كلها
حكم وهاتك يا كلام وشتايم والاقيلك كرسى طاير ولابس فى وشى

المهم سبت القهوة وخلعت قبل مااموت وقلت فى عقل بالى(طب وحياتكم مانا سايبكم ولا سايب
حسين ده
)وتوجهت اكمل ايامى المطاطية وربنا يستر


م
لحوظة:ممكن يكون فى تشابهات بين الموضوع ده والى قبله ولكن الغرض توضيح ان حسين نسخة من جمال نسخة من حسنى

دمتم بود

الخميس، 10 أبريل 2008

اليوم الثانى من الايام المطاطية!!

المشهد الاول

فى صالة بيت الريس المتواضعة جدا كان الريس يستمع لمفتيه المفضل وشيخه الجليل بكلامه الحكيم الشيخ طنطاوى رضى اللله عنه
فى هذه الاونة والساعة تشير عقاربها للساعة ال 7 صباحا(الريس نشيط طبعا)دخل عليه ابنه(جمال) بطلعته البهية ودلاله مناديا: بابا صباح الخير

رد قائلا بطيبة ابوية :صباح النور جيمى يا حبيبى نمت كويس؟

رد:اه الحمد لله

الريس:امال فين دودو( خديجة يعنى انتوا عارفين الريس فكاهى

جيمى:جاية اهى

الريس: اعد بقى عشان افهمك حاجة اعد جنب ابوك

جيمى:ايوا يا بابا عايز منى ايه؟

الريس:طبعا عارف ان بكرة ماتش الارجنتين ومصر؟

جيمى:مصر مين يا بابا؟؟

الريس: يووووووه الى انا رئيسها الى عايشين فيها الى شعبها اهبل ده

جيمى: ايوا ايوا انت عايزنى اشجع الارجنتين؟؟

الريس:هو بغبااااااااااااااؤه لا انا عايزك تروح وتاخد خدوجة كده وتشجع مصر

جيمى: وهاعد فى الاوضة الازاز بتاعتك والنبى يا بابا اعد فيها
zoro_119

الريس:لالالا اسمع كلام ابوك انت هتعد بره فى الهوا عشان ميقولوش عليك جبان ولا بتاع عشان تبقى ريس ديمووووقراطى

جيمى:هو انت جبان يا بابا؟؟؟

الريس:لايابنى بس انت عارف الصحفيين والشعب

فى هذه الاونة دخلت خدوجة مرتدية قميص نومها البمبى يكشف عن ذراعيها وعن حاجات تانية كتير قائلة:ازيك يا عمى ولا اقلك يا ريس(ظريفة البت هتعملوا ايه) وقبلت يده قائلة فى عقل بالها( اخلع بقى من ع الكرسى عشان جيمى اوف)

الريس: اهلا يا خدوجة كويس انك جيتى عايزك تروحى مع جيمى ماتش الارجنتين ومصر

خدوجة : عنيا ياعمى ولا اقلك ياريس(مش بقلكو ظريفة اوى)

الريس : شوفى بقى عايزك تشوفى كام ماتش كنت حاضر فيهم انا وسوزى عشان تتعلمى منها

يدخل جون تقومى تشجعى وتهزى العلم وكده بقى ابقى اعدى مع حماتك تعلمك

جيمى : الا قولى يا بوب هو انا هاعرف احكم مصر دى؟

البوب قصدى الريس:امال انا بعمل ايه منا اعد بعلم فيك اهو...الا قولى الاول

جيمى:اقول ايه؟

الريس:مفيش حاجة كده ولا كده فى الطريق؟؟؟

جيمى:طريق ايه؟

الريس بغمزة:يعنى واد صغنون كده عشان نضمن الريس الى بعدك

جيمى:لا والله لسه محصلش نصيب

الريس:الله يكسفك منتاش زى ابوك ابدا

جيمى:فى عقل باله زيك ايه انا خايف اكون ابن اونكل صفوت ولا حاجة)

جيمى مستعدا للنهوض وقال:يلا انا رايح الحزب اطنطط عليهم شوية واشوف الاخبار

الريس:طب يابنى ربنا معاك

**ملحوظة:طبعا جيمى اعد مع ابوه عشان فى ازمة سكن والواد مش لاقى مكان يعد فيها

المشهد التانى

استقل جيمى سياراته من فئة فيات 128 على الوانها شكل علم مصر( ابوه معلمه التواضع)وخلع ع الحزب

zoro_119

وفجاة لقى متظاهرين ورغيف العيش واسلاميه اسلامية وبتاع فاتصل جيمى بالوالد

الوالد اعد بياكل عيش وجبنة وفجاة رن موبايله:بلادى بلادى بلااااااااااااااادى فا بص لقاه جيمى

رد قائلا: ايوا ياجيمى يابنى فى ايه

جيمى:فى ايه يا بابا فى العيش؟الناس بتقول ازمة عيش وبتاع هو احنا مش عندنا عيش؟؟

الريس:عيش؟؟مين قال فى ازمة عيش؟خلاص خلاص هاتصل بنظوفة(نظيف)اشوف فى ايه

نادى الرئيس قائلا:خديييييجة خدوووووجة

جاءت خديجة:ايوا يا عمى ولا ااقلك ياريس؟؟(يخربيت خفة الدم)

zoro_119

قالها ملينى نمرة نظيف

ردت:وياترى بيغسل باومو ولا تايد( ياجماعة لما نقول ظريفة يبقى ظريفة معلش نستحملها شوية)

الريس:نظنظ ازيك؟

نظيف:الحمد لله ياريس كله من خير معاليك

الريس:هو فى ازمة عيش بصحيح؟؟

نظيف:بيقولوا كده مش متاكد

الريس: طب عايزك تعمل حركتين كده وتعمل كام تصريح ان كله تمام وان بتوع الافران الى حرامية

نظيف:تحت امر سيادتك يا باشا

الريس:واخبار طلبية الغاز الى راحة اسرائيل ايه؟؟

نظيف: تمام يا فندم عاملين تخفيض 98%

الريس: مش كفاية مش كفاااااااية اعملوا تخفيض ل 99.5% لازم نكون متعاونين مع الاخوة

نظيف:تحت امر معاليك يا باشا

الريس:يلا سلاااام

نظيف:فى حفظ الله يافندم سلام سلام سلام

المشهد التالت
الزمان : اليوم الى بعد كده
المكان:استاد القاهرة الدولى تحديدا فى مدرجات الحاج جيمى

جيمى جالسا بجوار حرمه خديجة هانم المهم ميلت عليه كده وسالته:الا هو مصر لابسة ايه؟؟

جيمى فى عقل باله:بابا قال ايه بابا قال ايه؟؟ثم رد قائلا:مصر الاحمر يلا اجهزى عشان تعملى كام حركة

خديجة:يوووووه نسيت اجيب علم معايا يلا مش مهم

*****اكيد مش هنكمل الحوار لان شفنا صور خدوجة فى الجرايد*******


المشهد الرابع

الزمان: الله اعلم
المكان: مكتب عز الدخيلة

يجلس عز على كرسى اسود متحرك وخلفه صورة الريس ويشاهد اعلانات عز الدخيييييييييلة والفشر الى بنسمعه فى الاعلانات ده

zoro_119

فجأة رن جرس الهاتف رفع السماعه قائلا:بوكلتوف (زى صباح الخير كده بس بالاسرائيلى)

جيمى:بوكلتووووووووووف عزوزى حبيبى ازيك؟

عز:الحمد لله يا جيمى ايه اخبارك يا واد؟واخبار الحاج الوالد؟

جيمى:تماااااام تمام والحاج الوالد عايزك اهو

الريس ياخد سماعه الهاتف بعنف من جيمى فا رد عليه جيمى:اوعى كده ملخت الكوووووووم(معلش بيتفرج على راجل وست ستات)

الريس:ازيك ياد يا عز؟

عز:اهلا وسهلا يا ريس ازيك يا معالى الباشا؟

الريس:احسن منك المهم قولى طبعا انت عارف انك ماسك انتخابات المحليات

عز:ده شرف ليا يا ريس

zoro_119

الريس:مش عايز ولا واحد اخوان فى الحوار ده عايزهم ياخدوا بال....بالشوز(راجل ستايل طبعا)

عز:ولايكون عندك فكرة يا فندم ولا واحد فيهم داخل المحليات دى

الريس:واخبار اسعار الحديد ايه؟

عز:فى النار ياباشا ناااااااااااار

الريس:تماااااام تمااااااام يلا شالووووم

عز:شالووووووم

المشهد الخامس

المكان:بيتنا
الزمان:بعد نزول الموضوع ب ثانية

كان يجلس فارس(ده الى هو انا)مستمتع بموضوعه الجديد وفجاة سمع الباب(بيخبط جامد ورزع وهبد وبتاع)

اتجهت للباب قائلا:ميييييييييييييييين؟

رد عليا صوت:المعلم فالنتينو هنا؟ اييييييييه قصدى قائلا:افتح الباب المكان كله محاصر

وخير اللهم اجعله خير لقيت نفسى مرمى فى السجن المهم قلت:ياحكووووومة يا بوليييييييس معملتش حاجة

رد عليا صوت قائلا:بتشتم فى الريس ياد وطاخ قام ضربنى على قفايا

zoro_119

رديت:وربنا ماعملت حاجة ياباشا ده كلام فاضى عامل نفسى ناصح انا بموت فى الريس والحكومة وبنتخب جمال

رد الشخص:امممممممم ليلتك سودة يا معلم وسابنى ومشى

قلت:طب ياباشا ممكن لاب توب وخط نت بس؟؟

وفجأة انقطعت الانوار ونبقى نكمل بعدين بقى فى يوم تانى من الايام المطاطية




دمتم بود

 

Powered by Blogger
etklm bra7tk © 2005-2007 All Rights Reserved
zoro_119@hotmail.com