الاثنين، 5 يوليو 2010




الفرق بين الفيس بوك والحكومة

الحقيقة فكرة الموضوع بتاعت صديقة صحفية اختفت اخبارها من فترة طوييييييلة ف ياريت تسامحنى

على انى خدت فكرتها

1- الفيس بوك يعرف عنك كل حاجة...الحكومة متعرفش عنك حاجة (لا مواهبك ولا مميزاتك ولا اى حاجة حلوة) بتعرف مصايبك بس( ولو معندكش تعملك مصيبة)

2-الفيس بوك بيعملك خصوصية (privacy)... الحكومة بتنتهك الخصوصية دى

3-الفيس بوك بيسمحلك ب 5000 صاحب فى (friend list).. الحكومة لو قفشتك مع اتنين

اصحابك فى شقة تقبض عليكوا

4-الفيس بوك مش بيراقب الشات بينك وبين اصحابك..الحكومة بتراقب كل مكالماتك فى

التليفون

5-الفيس بوك بيكسب فلوس مننا..الحكومة بتسرق الفلوس مننا

6-الهوم بتاعك فى الواقع ممكن يدخل عليك اى حد..اما الفيس بوك ف هما اصحابك بس(مهو

ممحدش سمع عن قانون الطوارئ فى الفيس!!!

7-الفيس ممكن تعمل لايك(like) على اى حاجة..الحكومة مبتعملش حاجة حلوة يتعمل عليها لايك

8-الفيس ممكن يخليك ترجع ف كلامك يعنى عاملة اوبشن (dislike) او تعمل لنفسك

(remove) من جروب او تاخد رايك فى الاستايل الجديد..اما الحكومة مش سايبة لسعادتك اى

رأى فا مثلا لو قلت انك (dislike) الحكومة فا معتقدش انك هتشوف(فيس) حد تانى فى ايامك

الى جاية (بالمناسبة انا لايك الحكومة ده بس كلام شقاوة منى)

ملحوظة:ساعات بكدب!!!!

9-الفيس ممكن تنشر عليه كلام زى الى انا كاتبه ده وتبقى ضامن بنسبة مثلا 50% او اكتر انك

مش هتتجاب من قفاك...اما الحكومة لو نزلت مقال زى ده فى الجورنال تبقى ضامن 100%

وحاطط بطيخة صيفى ف بطنك انك هتتجاب من قفاك

ليست هناك تعليقات:

 

Powered by Blogger
etklm bra7tk © 2005-2007 All Rights Reserved
zoro_119@hotmail.com