الاثنين، 9 أغسطس 2010

طير انت

اسيبكوا مع الخبر الاول

رغم أن الفكرة تبدو مفرطة في التفاؤل للوهلة الأولى إلا أنها على وشك التحقق بالفعل، حيث صرح وائل المعداوى رئيس شركة سمارت للطيران بأنه تم التعاقد على 5 طائرات تربو مروحية للعمل كـ(تاكسى طائر) للتغلب على زحام الشوارع فى مصر.

وقال المعداوى فى لقاءه مع برنامج صباح الخير يا مصر بالتليفزيون المصرى الاثنين أن شركة سمارت هى أول شركة طيران للتاكسى الطائر فى مصر وقد وضعت استراتيجية لتوفير (تاكسى طائر) للتنقل بين المحافظات بنفس تكلفة الأتوبيس العادى.




المشهد الاول
المكان:صالة الكبير
الزمان:بعد العصر

انتهى ابن الكبير (جلال) من صلاة العصر (اصله مواظب ع الصلاة) على سجادة على شكل علم مصر... وفجاة دق الباب

جلال:افتحى يا بهيجة الباب..

بهيجة: يووووه هو مفيش ف البيت ده الا انا...وذهبت بهيجة لفتح الباب وقالت: ايوا مين؟

نظر جلال وقال: المعداااااااوى حبيبى اتفضل يا حبيبى البيت بيتك..

دخل المعداوى وبالاحضان والبوس : جلال حبيبى عامل ايه وازيك الكبير عامل ايه؟

جلاال: زى الفل يا صاحبى

المعداوى: طب انا كنت عايز اشوفه عايزه ف موضوع كده( اصل جلال ساكن مع الكبير ف البيت نظرا لازمة السكن)

جلال: لالا مش هينفع اصله تعبان شوية

المعداوى: ايه؟ يعنى كلام الجرايد صح؟ الكبير هيموت؟

جلال ف عقل باله ( يارب) ثم قال: يااخى تف من بقك الله..فال الله ولا فالك يااخى لا هو بس مخبوط ف صابع رجله الصغير ف مريح شوية

المعداوى: اه اه صابع رجله..بتبقى صعبة الخبطة دى ...المهم انا جايلك ف موضوع هنقلب فيه قرشين حلوين انما اييييه...فلةةةةةةة

جلال بطريقة حمزاوى(ميلودى):ايوا ادييييييييينىىىىىىىىىى الشغل ها ايه ايه؟ ها؟

المعداوى: شوف يا سيدى هنعمل التاكسى الطائر و... قاطعه جلال: تاكسى طاير ايه يابن المجانين بقولك ايه انت جاى تضيعلى وقتى؟

المعداوى: اسمع بسسس...هنعمل 5 طيارات تربو ( هيلوكبتر) وطبعا هى ولا تربو ولا حاجة ده اسم بس وهنقول ان فيها تكنولوجيا والااذى منه بقى....وهنقول انه بنفس سعر الاتوبيس العادى

جلال: اتوبيس؟ يعنى طيران وتكاليف وعايزين نسرق وانت تقولى اتوبيس؟

المعداوى: شوف شوف مستعجل ازاى....ده الى مواطن هيفتكروا انه رخيص لكن احنا هنغلى سعر الاتوبيس ل 50 جنيه وبكده يبقى نفس سعر الطيااارة... ( وشاور بصابعه السبابة نحية دمغه كده كعلامة للذكاء)

جلال بانبهار: يابن الايه يا لذينة!!!! طب وهطيلع لينا اد ايه من الليلة دى؟

المعداوى: يعنى من 100 مليون لطالع

جلال بنرفزة: ايه؟ ميت م...؟ امشى امشى اطلع بره... انت مجنون ياعم انت..انا عايز امن مستقبل عيالى( قال يعنى الحيلة جاب عيال)

المعداوى: خلاص خلاص انا هتصرف...اخد المعداوى الواجب بتاعه كوباية شاى ف الخمسينة وخلع

المشهد التانى
المكان: ف الشارع
الزمان: الضهر

تظهر اول طيارة من دول لونها اسود...متعلق عليها من النحية اليمين من الخلف ايد عليها 5 صوابع ( عشان الحسد) ومكتوب" متزمروش يا بهايم السواق نايم"

..ولو بصيت ع النحية التانية هتلاقى ايد برضه عليها خمس صوابع برضه ومكتوب" ياتهدى يا تعدى !!!" تمشى شوية لادام تلاقى الازاز الامامى مكتوب عليه " صلى ع النبى"..وجمبيها بشوية " كوتوموتو نايم على كمبوتو" ومحطوط ع التابلوه شوية كلاب وقطط من الى بيهزوا راسهم دول وتسمع اغنية" الدنيا زى المرجييييحة يوم تحت وفوووووووق"

ينزل السواق برجل ع الارض ورجل جول الطيارة مرتديا جلابية وعليها جاكت ولابس طاقية بحارة(مفكر انها بتاعت الطيار) وقال:" واحد تحري واحد تحري ( تحرير يعنى)

احد الركاب: ياعم خلصنا ياعم ماحنا كاملين اهو هو لازم واحد رابع ورا؟

السواق: وانت مالك ياعم؟ لعلمك بقى عليا الطلاق من مراتى ياجدع المكنة ما هتمشى من غير واحد رابع مش عاجبك شيله انت

الراكب: استغفر الله العظيم ياعم مش كفاية الحر؟مكتوب ورا ع الازاز 90 راكب هو يعنى الواحد ده الى هيفرق؟ ايه رايك انى هاشتكيك ف مرور الطيارات انا عندى واسطة بقى

السواق: انت بتهددنى ياعم اقولك حاجة مش عاجبك خدلك باراشوت وانزل وان مسكتش انا هحدفك م الطيارة حاجة تحرق الدم ع الصبح...ركاب هتيا بتعور ف اى هتش

احد الركاب: خلاص يا جماعة صلوا ع النبى..الا قولى يااسطى..هو ينفع تنزلنى فوق السطح بتاعنا؟ بدل ما اطلع السلم وانا راجل صحتى على ادى

السواق: ليه ان شاء الله الملاكى بتاع ابوك انا؟ تنزل زيك زى الناس ف المحطة

سكت الراكب وسكت السواق وركب واحد رابع ..

وقبل الانطلاق قال السواق: الاجرة يا جماعة زى الاتوبيس 50 جنيه..وقبل الانطلاق برضه انتحر كل من ف الطيارة وده طبعا ( لعدم وجود بارشوتات صالحة)...هيجيبوا خمسين جنيه منين !!!!!!!




المشهد التالت

المكان: المحكمة
الزمان: اى وقت

حكمت المحكمة حضوريا بالبراء على المعداوى صاحب مشروع الطيارات بعد تصادم 5 طيارات ومقتل اكثر من 500 شخص وتم القبض على سواقين الطيارات نظرا لانهم ( بيركبوا واحد رابع)
2-مكنش معاه شنطة اسعافات اولية ولا رابط الحزام بعد ما ان تم لقطه بالظابط فوزى المهدى من على سطح رقم 3!!!!

3-ده غير ان تم ظبط اكثر من سائق هبط على اسطح منزل بعد الركاب وده ( مخالف لخط السير)

4- ظبط بعد السواقين راكنين (سطح) تانى !!!

5- نشكر الاستاد المعداوى نظرا للفائض المالى الكثير ف الدولة والى اقترح علينا اننا نزود عدد الطيارات( خلينا نرفه الشعب)

6- قررنابعد قراية
كومنت لواد ف موقع مصراوى بيقول" هنستغل التاكسيات القديمة والبايظة ونظبطها ونألوظها وتبقى طيارات (الويظ بالاجنحة)

ودى كانت نهاية المشروع..ونحب نقول لكل مصرى...طير انت!!

ليست هناك تعليقات:

 

Powered by Blogger
etklm bra7tk © 2005-2007 All Rights Reserved
zoro_119@hotmail.com