لزيارة المقدمة اضغط هنا
اليوم الاول
(او كما اسميه يوم الدم التقيل)
المكان:بيت خالتى فى المنصورة
الزمان:السبت بداية الاسبوع واول يوم فى الجامعة
رن منبه موبايلى مشيرا للساعة السابعة تقريبا ومشيرا ايضا الى انى المفروض اقوم لملاقاة اول يوم ليا فى الجامعة..استيقظت مقروفا من حياتى لانى مكنتش بنام بدرى فى الاجازة
على عكس الاجازة دى تماما المهم انى استيقظت بالعافية ولقيت خالتى صاحية وقالتلى:اعملك تفطر يا حمار؟؟

انا:صباح الاحترام يا طنط ياااااااطنط انتى بتكلمى دكتور عيب كده

خالتى:دكتوووور؟ياخويا اتنيل
انا بضحكة خفيفة:عموما لا مليش نفس انا هالبس وانزل اشوف هاهبب ايه النهاردة فتحت الدولاب نقيت التى شيرت المفضل ليا الابيض والبنطلون الجينز ولبست الكاب ونزلت

** نقطة نظام:مادام لقتونى لابس الكاب يبقى انا مكتئب على طول
المهم هبطت درجات السلم متثاقلا كسولا لتبدا معركة ما قبل الكلية وهى معركة التاكسيات عدى عليا اول تاكسى وكان فاضى تماما وسالت سؤالى الى تكرر طوال مدة الدراسة بوابة علوم؟
حقيقة ان انا طول السنة بسبب ما شاهدته من ايام فى علوم ببقى نفسى اقول لكل السواقين والله انا فى طب اسنان بس الزمن هو الى رمانى هنا المهم شاور سواق التاكسى بقرف لا
انا فى عقل بالى:وده ايه ياخويا الغلاسة دى يابن ستين فى سبعين
.....المهم ان محاولاتى نجحت فى نهاية الامر فى ان استقل تاكسى الى الكلية العظيمة علوم وذهبت لمصيرى المجهولسواق التاكسى بفضول زايد حبتين:انت فى كلية علوم يا باشا؟؟؟
انا:لا والله طب اسنان بس السنة الاولى اعدادى (وحكيت الحكاية الى حكتها مالا يقل عن 100 مرة فى السنة )
السواق وكان شابا:ربنا معاك
انا:الله يخليك
السواق:انا اداب على فكرة
انا فى عقل بالى(يادى اليوم الى هنصدع فيه من اولها) المهم جاوبت وعملت انى منبهر:يارااااااااجل؟اداب؟

السواق :اه ولله بس والدى بقى قالى على حكاية التاكسى دى و و و و و...................... والراجل اعد يلك ويحكى وانا ودن من طين وودن من عجين كان ناقص اعمل زى اعلان ميلودى
وع الصحراوى ياسطى

.....وما ان وصلت عند بوابة علوم ونزلت من التاكسى ال سواقه تقريبا مسكتش طول الطريق لاقابل اول عقبة ف يومى لقيت الناس كلها داخلة ببطاقات الترشيحانا:وده ايه الهم ده ده انا بطاقة الترشيح فى المنزلة اساسا...فكرت قليلا وجه فى دماغى كريم
اخرجت الموبايل من جيبى واتصلت بكريم او (كيم كما اناديه)
رد كيم بصوت نائم:سلام عليكم

انا: وعليكم السلام ايه ياد انت فين؟؟؟
كيم:انا فى الطريق اهو بس كنت نايم
انا:ادامك اد ايه؟؟
كيم:لا لسه نص ساعة كده
انا:طب اوك لما تيجى قولى بقى
كيم:ماشى يا برنس
انا : يلا سلام
انا مرة اخرى:يادى النيلة طب اعمل ايه؟؟جه فى دماغى واحد صاحبى اسمه شادى اتصلت بيه ومجمل المكالمة ان كان ادامه 10 دقايق وييجى
انتظرته فى البوابة وماهى الا دقائق وجه
شادى:ايه ياعم فارس عامل ايه ؟
انا:شووووووووووش(كما اناديه برضه) كويس والله ايه اخبارك؟
شادى :تمام الحمد لله امال ايه مدخلتش ليه؟؟
انا بضحكة ساخرة:ادخل فين بقى معييش بطاقة ترشيح

شادى:امال هتعمل ايه؟؟
انا: قلتله والله الراجل الى واقف بره ده شكله مبيعرفش يقرا اساسا اى ورقة ادامه وهوب بيدخل اى حد فا انت هتدخل عادى وتدينى بطاقتك من بين السور وهادخل بيها
شادى:افرض كشفك؟
انا:قلتله ياعم سبها على ربنا والله ما بيشوف حاجة
دخل شادى وامرر لى بطاقة الترشيح من بين السور ودخلتها بسلااااااااااااااام(ويارتنى مادخلت)
وماهى الا دقائق اخرى حتى قابلت محمد سليم(صاحبنا ايضا من المنزلة)اقبل علينا بلحيته القصيرة(والنبى ياخوالنا محدش ينسى يقول انى بستهزء
)اقبل وقال: سلام عليكمانا وشادى ردينا السلام ثم استكملت قائلا:سيووووووووووووووووووووووسى ازيك؟
سليم بعد ان قبض على يدى:قلتلك معتش تقول الكلمة دى
انا:خلاص يا سليييييييم بهزر معاك بدلعك يااخى
انفصل شادى عنا فى ظروف انا مش فاكرها وفضلت مع سليم
قلت:الا قولى يا سيو..... قصدى يا سليم متعرفش دفع المصاريف فين فى اسنان؟؟
سليم: اه عارف
انا:طب تعالى معايا اما اروح ادفعها خلينى اخلص
رحنا ودفنا المصاريف بعد ان حرقتنا الشمس بلهيبها واشعتها(الالترا فيوليت والانفلا ليد قصدى الانفرا ريد على راى الحاج فكرى) وفى طريق اعودة قابلت كريم وكان معاه واحد من ارخم
خلق الله بس معرفش الواد كريم بيحبه ليهالمهم دخلت عليه كيييييم ازيك؟
كريم بكلمته المعتادة:ابو فارس يا غالى
انا:انت جيت امتى ياد؟
كريم:يعنى من حبة كده ثم بدأ كريم يرخم على سليم(من واحنا فى الثانوى كيم لازم يضايق فى سليم)
انا:طب يالا بيقولوا علينا حاجات الساعة 12 تعالا نروح هناك ونشوف فى جدول ولا نيلة وايه
ذهبنا انا وكيم وسليم والشخص الغريب
الى كان معانا الى مكنتش طايقه وفى الطريق قابنا شادى ذهبنا لعلوم انفصل عنا شادى وسليم وفضل ثلاثتنا وكانت البداية مع دكتورة امورة
قابلنا دكتورة امورة
دخل عليها كريم وسالها هو جدول اعدادى اسنان فين؟دكتورة امورة
بظرافة ولطافة وخفة دم معهودة:ايه ده انتوا مين يا بابا؟رد الشخص الظريف
:احنا عايزين نعرف مدرسة علوم فينانا فى عقل بالى:يا خفة دم اهلك

ردت د/امورة
وكان خلفها واحدة فا اتجهت لها وقالتها:اه شايفين بقى واحدة امورة جايين يعاكسوهاانا فى عقل بالى برضه:لا خفيفة اوى
رد كريم:لا يعنى سماحة بس
(ومننساش الكلمة دى هتفيدنا ادام)كرر عليها الشخص الظريف
كما اسميه :هى فين مدرسة علوم؟؟؟ردت الدكتورة
:مدرسة ايه يابابا انت كبرت خلاص اسمها كلية (وبعتيييين) يالا امشو امشوا مش فاضية بقى وانصرفت دكتورة امورة
انصرفنا وما هى الا ثوانى حيث قابلنا الاخ(شهاب)
من اسرة النور(اخوان مسلمين
)وماهى الا ثوانى اخرى حتى وجدنا شادى وسليم المهم كان شهاب لابسا بدلته السوداءاوقفناه وسالناه:امال فين جدول اعدادى اسنان؟
الراجل عاملنا كويس ودلنا وحكى معانا شوية وقال فى محاضرة للعميد تقريبا دلوقتى

انا:يعنى ليها لازمة ولا اى كلام ويعد يقول متكسروش الأزاز وزاكروا والكلام بتاع ناظر المدرسة ده؟
شهاب: لا ملهاش لازمة
انا: قلت اشطة يبقى نخلع
وفجأة اخرج من جيبه كروت وقال ياريت ياجماعة نملى الكروت دى
كان كارت ابيض مكتوب فيه الاسم ورقم التليفون وشوية معلومات كده وفى الاخر مع تحيات اسرة النور
انا فى عقل بالى:اخوان من اولها اول يوم ليا فى الكلية هانضم للاخوان هيهيهيهيهيهييييي يا حلاوة

كريم غمزلى وقام خالع وانا تظاهرت ان موبايلى بيرن واستاذنت وخلعت
كريم بابتسامة:تعالى ياعم بلاوجع دماغ
انصرفت انا وكريم وانتهى اول يوم فى الكلية العظيمة بلا فائدة تذكر ودى كانت بداية ايامنا فى الكلية يمكن مفيهوش ضحك كتير بس لسه زى ما بيقولوا التقيل ورا
لسه هنتعرف ع الشلة
يعنى انتظروا المزيد
دمتم بود



)
وتضحك فى الكليب وبالتاكيد هذا يدل على
رديت عليه قلتله :


:اعزم؟؟؟انا اسااسسا دخلت 


