الثلاثاء، 24 أغسطس 2010

شورى ولا ديمقراطية...مسيحيين ولا مسلمين؟

شورى ولا ديمقراطية...مسيحيين ولا مسلمين؟


المكان:اوضتى

الزمان:اى وقت

اعد لا بيا ولا عليا ..صادفنى فيديو للشيخ وجدى غنيم بيتكلم عن الشورى والديمقراطية...قلت وماله نسمع بيقول ايه

لقيته بيقول الاتى:

عندنا شورى ف الدين مفيش ديمقراطية

وامرهم شورى بينهم وشاورهم ف الامر واسم السورة سورة الشورة

ليه اقول ديمقراطية واخد حاجة من بره؟ وانا عندى الشورى ف الدين؟الدمقراطية قايمة على كفر

الحاجة الى ورد فيها نص مفيهاش شورى ام الديمقراطية بالاغلبية ف كل حاجة

زى مثلا احنا عايزين نخلى الصلوات الخمسة تلاتة الى موافق يرفع ايده؟

شفت الفيديو من هنا واجننت:الله يخربيتك على يخربيت الجهل الى ملا البلد يا جدعان ومسمينكوا شيوخ وقمت منزل الفيديو

ع الفيس عندى وقابلنى شوية كومنتات معارضة لكلامى لقيت فيها كومنت هو الى خلانى اكتب النوت دى ...اسيبكوا مع

الكومنت

ya faris ana mesh ha2olk enk gahel zy ma enta 2ollt 3la el shee5 .. ana bs ha2olk 3eeb feek ymken

ENTA mesh wa5eed balak mno w tsala7oo , kalamk ely enta katbo dah byadool 3ala eleet el emaan fe

qalbk , w dah mesh mostab3aad mn wa7eed k...ol es7abo mese7yeeen !!....bs ely ana ha2olo bgd hwa

en rabena yhdeek !!......God Bless u yabny walahy

ملحوظة:الشيخ وجدى اخوان مسلمين

ده لينك الفيديو اتفرجوا عليه الاول

http://www.facebook.com/video/video.php?v=10150176987600414&ref=mf

__________________________________________________

طبعا فرق سن رهيب بينى وبين فضيلة (الى بيسموه شيخ) بس يلا هاطلع (مجادل) و(ايمانى ضعيف) زى ما بعض الناس

قالت وهارد عليه

اولا الديمقراطية:

الكل يعرف الديمقراطية بكلمتين سهلين جدا...حكم الشعب لنفسه عن طريق نواب بيختارهم الشعب...طب ما نيجى نتوسع

شوية ف الديمقراطية؟

الديمقراطية نوعين: الاولى هى ديمقراطية غير ليبرالية او بيسموها ديمقراطية مزيفة...لان الحكومة بتوصل فيها للحكم دون

الرجوع للشعب...الشعب ملوش هيكل دستورى بيحافظ على حقوقه المدنية...معندكش حرية تعبير... وعدم احترام الاقليات ولا

حقوقهم(يعنى لو الدولة اغلبها مسلمين يبقى طظ ف الديانات الاخرى-لو الحكومة وطنى طظ ف الاحزاب الاخرى وهكذا...الخ

يعنى اقرب الى الديكتاتورية

اما الديمقراطية الى احنا نعرفها بفهومها الكويس هى ديمقراطية ليبرالية: اى حكم الشعب لنفسه واختياره للحاكم وتقلده

للسلطات التشريعية عن طريق نواب بيختاروا الشعب بنفسه..... يكون ليه راى حر..حرية تعبير...قوانين تحافظ على الاقليات

وتحافظ على حقوق كل انسان...

تعالوا نمسك نقطة صغيرة:ازاى الشعب هيختار النائب بتاعه؟ يعنى و لنفترض حزب ( س) عدد افراده (ص) ازاى هيتم

الاختيار؟...بالتصويت...التصويت يدل على ايه؟ على راى الاغلبية؟ هل هناك تعارض ف هذا لامر مع الشورى؟جاوبوا

انتوا

لما يكون فى قرار جديد...والريس مثلا هيناقشوا ف مجلس الشعب والى موافق يرفع ايده او يعمل التصويت الفلانى

بالكمبيوتر او اى وسيلة مين الى هيختار؟ النواب الى اختارهم الشعب...طيب النواب دول هيتصرفوا بمزاجهم؟ لا طبعا لانهم

اخدين الموافقة من الحزب المعين الى اختارهم اعدوا كده واتجمعوا ووافقوا على الراى الفلانى...زى ف الحزب الى انا

منتمى ليه لما بيكون فى حاجة هتتناقش بيبقى فى اجتماع ف الحزب ويا موافقين يا مش موافقين

باختصار..المقارنة بين الديمقراطية والشورى او وضع ده ف كفة وده ف كفة هو من (الغباء) لانه بمثابة المقارنة بين الهدف

والوسيلة!

هل ينفع ليا انى اقارن بين الطيارة وشرم الشيخ؟ بلاش....هل ينفع اقارن بين الطيارة وجناح الطيارة؟ او اقول انى بحب

الطيارة بس مبحبش الجناح ده؟

الديمقراطية هى وسيلة للوصول للشورى...الشورى هى احد دعائم الديمقراطية....الشورى جزء لا يتجزأ من

الديمقراطية...ولكن بعض الناس( الى عاملة فيها شيوخ) عايزين يرجعونا لسنين كتير فاتوا...يقولك احنا عندنا

شورى..معندناش ديمقراطية...احنا نطبق الشورى لكن منطبقش ديمقراطية...هل ده كلام المفروض انه يتصدق؟

الشيخ بيقول (من وجهة نظرى بكل استخفاف بعقول المشاهدين والمستمعين): "الحاجة الى ورد فيها نص مفيهاش شورى ام الديمقراطية بالاغلبية ف كل حاجةزى مثلا احنا عايزين نخلى

الصلوات الخمسة تلاتة الى موافق يرفع ايده؟"

هنا هنوصل للجهل بعينه...لان الديمقراطية تضمن حق الحرية الدينية وحرية ممارسة العقائد المختلفة دون تمييز فهل هييجى

يوم ونعمل استفتاء نخلى فيه الضهر ركعة واحدة مثلا؟...للاسف كلامه غير مبنى على اى حاجة صحيحة

________________________________

قريت مقال كبير لوجدى غنيم بيقول بالنص "تقوم الديمقراطية على مبدأ المساواة - في الحقوق والواجبات - بين جميع شرائح

وأفراد المجتمع بغضِّ النظر عن انتماءاتهم العَقَدية والدينية والسيرة الذاتية لأخلاق الناس فيستوي في نظر الديمقراطية أكْفَر

وأفجر وأجهل الناس مع أتقى وأصلح الناس وهذا النوع من المساواة لا شك في بطلانه وفساده؛ لمساواته بين الحق والباطل،

وبين المتضادَّيْن المتناقضَيْن، ومغايرته ومخالفته لكثير من النصوص الشرعية المُحْكَمة، كما في قوله تعالى: أفمن كان مؤمناً

كمن كان فاسقاً، لا يستوون، وقال تعالى: أفنجعل المسلمين كالمجرمين، ما لكم كيف تحكمون، وقال تعالى: أم نجعل الذين

آمنوا وعملوا الصالحات كالمفسدين في الأرض أم نجعل المتقين كالفجار.

وهنا بقى كعادة هؤلاء الناس الى مسميين نفسهم ( شيوخ) ف استغلال نصوص القران للى هما عايزينه واستغلال لعقول

الناس الفاضية...انا شخصيا لو واحد معرفش ومش بدور ورا كلام الناس دى وبسمع زى البطيخة هقول ده كلام صح؟ لكن تعالى افرجكوا حاجة بعد ما سمعت شوية كلام من الشعراوى عشان برضه مبقاش بقتى والسلام ولو ان الاية واضحة لاى بنى ادم بيفهم عربى

اول اية الى قالها "أفمن كان مؤمناً كمن كان فاسقاً لا يستوون".... طب تعالوا نشوف الاية دى والاية الى بعدها من سورة

السجدة "أَفَمَنْ كَانَ مُؤْمِنًا كَمَنْ كَانَ فَاسِقًا ۚ لَا يَسْتَوُونَ (18)أَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ جَنَّاتُ الْمَأْوَىٰ نُزُلًا بِمَا كَانُوا

يَعْمَلُونَ (19)....اى ان الفاسقون والمؤمنون غير متساويين عند الله.. والدليل ف الاية التانية...

شوفوا الايات دى

وقال تعالى "أم نجعل الذين آمنوا وعملوا الصالحات كالمفسدين في الأرض أم نجعل المتقين كالفجار"

وقال تعالى "لا يستوي أصحاب النار وأصحاب الجنة"

"أفمن كان مؤمنا كمن كان فاسقا لا يستوون" أي عند الله يوم القيامة".

كلها ايات لعدم المساواة (الالهية) زى مبنقول الجزاء من جنس العمل ده حتى ربنا محبته للمؤمن القوى اكتر من المؤمن

الضعيف ... اذن استغلال الايات دى كلها ف اتهام الديمقراطية انها تساوى بين الناس والعنصرية الى باينه ف كلامه فهو غلط

فى غلط لان الدين بتاعنا علمنا المساواة والعدل بين كل الناس اما وجدى باشا معترض على مساواة الناس ف الحقوق

والواجبات ومشاركتهم ف الحياة السياسية...

اختم الفقرة دى بجملة دكتور علاء الاسوانى"الديمقراطية هى الحل

______________________________________________

اخر حاجة وهى انى ارجع لكومنت معتز الى بيقولى فيه انى ضعيف الايمان وده شيئ مش غريب عليا لان كل اصحابى

مسيحيين ف الجامعة... فاحب اقولك حاجة لذيذة

"لا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ

تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ الله يحب المقسطين"

الشعراوى بيقول ( الى شيخ بجد) مش بيفتى لصالح جماعات قذرة

البر: فعل خير يسر من فعل له

قسط ان كان مصدرها قسطا: عدل من البداية

اما ان كان قسوط:فمعناه ان كان هناك ظلم وجاء العدل

مقسطين: الذين ازالوا الجور

يعنى لو فيه حد يا معتز مش عارف حاجة ف دينه هيبقى انت مش انا لان كون انى اصاحب المسيحيين ده مش حرام ولا عيب

ولا يقلل من ايمانى ... اما كون انك تقول عليا ان ايمانى ضعيف عشان انا مصاحبهم او عشان انا بعمل حاجة ديننا قال عليها

يبقى متهيالى الغلط من عندك انت ولا ايه؟

حتى الرسول بيقول"لن تسعوا الناس باموالكم فسعوهم باخلاقكم" هل يعقل ان يدخل ف دينك واحد وانت مش بتديله وش؟ وانت اصلا رافضه ورافض المعاملة معاه؟وجايز ده غلطى الوحيد انى شتمت الراجل بس مش عشان شتمت عالم ولا شيخ لانه بالنسبالى مش عالم ومش شيخ بس عشان شتمت واحد لمجرد انه مختلف معايا والمفروض الى يختلف معايا احاول اقنعه مش اشتمه ودى فعلا غلطتى بس ادينى رديت فى النوت كلها عليه

الغلطة التانية لاخينا معتز بتدور ف نفس الحوار انه حكم عليا برايه الفظيع ان ايمانى ضعيف لمجرد انى مصاحب ديانة تانية...او جايز لمجرد انى مش بمثل ادام البنات واقولهم معلش اصلى رايح اصلى...او جايز عشان انا مش مربى دقنى زى الناس التانية ف الجامعة وعامل شيخ... او جايز عشان مش كل مدة اعمل نفسى فاكر ربنا ادام الناس واعمل ستيتاس دينية!!!! الدين جوا يا زيزو مش برا....اى انك م الاخر يا زيزو حكمت عليا بالمظهر برضه رغم انك متكلمتش معايا قبل كده 5 دقايق على بعض

اقرا النوت دى كمان جايز تكون مفيدة ليك ف حكاية الحكم بالظاهر

http://www.facebook.com/note.php?note_id=413679407788

________________________________

ختام النوت بكلام بسيط جدا مفيهوش فلسفة عشان العقول البسيطة لو موجودة تفهم

احب اقولك زى منير ما قال : يهمنى الانسان ولو ملوش عنوان"

مكى"م الاخر مهما هكون مش هعجب

برضه شوية..وهيطلع كام مليون يقولى عنى ده تييت مقلية..يشهد جحا ويا حماره واللي بيحصل حاجة عادية..ومثلى الاعلى

بقه هيكون شاب ديليفرى عزيمته قوية...لابس خوذة وراكب فيزبة ولا بيخاف تخبطه عربية...ولا بيهمه (كلاب الشارع) بس

يوصلكوا طلبية..وانا هعمل كده بمحبة وهكمل والناس حواليا...حاجة أخيرة انا عايز اقولها للى شتموا اظن لذيذة...كل واحد

فينا ليه استياله واي واحد فينا له ميزة..فى اللي بيعجب واللي ما يعجب واللى ما عجبو ياخد فيزا

سلام يا مقطقطين

الاثنين، 9 أغسطس 2010

طير انت

اسيبكوا مع الخبر الاول

رغم أن الفكرة تبدو مفرطة في التفاؤل للوهلة الأولى إلا أنها على وشك التحقق بالفعل، حيث صرح وائل المعداوى رئيس شركة سمارت للطيران بأنه تم التعاقد على 5 طائرات تربو مروحية للعمل كـ(تاكسى طائر) للتغلب على زحام الشوارع فى مصر.

وقال المعداوى فى لقاءه مع برنامج صباح الخير يا مصر بالتليفزيون المصرى الاثنين أن شركة سمارت هى أول شركة طيران للتاكسى الطائر فى مصر وقد وضعت استراتيجية لتوفير (تاكسى طائر) للتنقل بين المحافظات بنفس تكلفة الأتوبيس العادى.




المشهد الاول
المكان:صالة الكبير
الزمان:بعد العصر

انتهى ابن الكبير (جلال) من صلاة العصر (اصله مواظب ع الصلاة) على سجادة على شكل علم مصر... وفجاة دق الباب

جلال:افتحى يا بهيجة الباب..

بهيجة: يووووه هو مفيش ف البيت ده الا انا...وذهبت بهيجة لفتح الباب وقالت: ايوا مين؟

نظر جلال وقال: المعداااااااوى حبيبى اتفضل يا حبيبى البيت بيتك..

دخل المعداوى وبالاحضان والبوس : جلال حبيبى عامل ايه وازيك الكبير عامل ايه؟

جلاال: زى الفل يا صاحبى

المعداوى: طب انا كنت عايز اشوفه عايزه ف موضوع كده( اصل جلال ساكن مع الكبير ف البيت نظرا لازمة السكن)

جلال: لالا مش هينفع اصله تعبان شوية

المعداوى: ايه؟ يعنى كلام الجرايد صح؟ الكبير هيموت؟

جلال ف عقل باله ( يارب) ثم قال: يااخى تف من بقك الله..فال الله ولا فالك يااخى لا هو بس مخبوط ف صابع رجله الصغير ف مريح شوية

المعداوى: اه اه صابع رجله..بتبقى صعبة الخبطة دى ...المهم انا جايلك ف موضوع هنقلب فيه قرشين حلوين انما اييييه...فلةةةةةةة

جلال بطريقة حمزاوى(ميلودى):ايوا ادييييييييينىىىىىىىىىى الشغل ها ايه ايه؟ ها؟

المعداوى: شوف يا سيدى هنعمل التاكسى الطائر و... قاطعه جلال: تاكسى طاير ايه يابن المجانين بقولك ايه انت جاى تضيعلى وقتى؟

المعداوى: اسمع بسسس...هنعمل 5 طيارات تربو ( هيلوكبتر) وطبعا هى ولا تربو ولا حاجة ده اسم بس وهنقول ان فيها تكنولوجيا والااذى منه بقى....وهنقول انه بنفس سعر الاتوبيس العادى

جلال: اتوبيس؟ يعنى طيران وتكاليف وعايزين نسرق وانت تقولى اتوبيس؟

المعداوى: شوف شوف مستعجل ازاى....ده الى مواطن هيفتكروا انه رخيص لكن احنا هنغلى سعر الاتوبيس ل 50 جنيه وبكده يبقى نفس سعر الطيااارة... ( وشاور بصابعه السبابة نحية دمغه كده كعلامة للذكاء)

جلال بانبهار: يابن الايه يا لذينة!!!! طب وهطيلع لينا اد ايه من الليلة دى؟

المعداوى: يعنى من 100 مليون لطالع

جلال بنرفزة: ايه؟ ميت م...؟ امشى امشى اطلع بره... انت مجنون ياعم انت..انا عايز امن مستقبل عيالى( قال يعنى الحيلة جاب عيال)

المعداوى: خلاص خلاص انا هتصرف...اخد المعداوى الواجب بتاعه كوباية شاى ف الخمسينة وخلع

المشهد التانى
المكان: ف الشارع
الزمان: الضهر

تظهر اول طيارة من دول لونها اسود...متعلق عليها من النحية اليمين من الخلف ايد عليها 5 صوابع ( عشان الحسد) ومكتوب" متزمروش يا بهايم السواق نايم"

..ولو بصيت ع النحية التانية هتلاقى ايد برضه عليها خمس صوابع برضه ومكتوب" ياتهدى يا تعدى !!!" تمشى شوية لادام تلاقى الازاز الامامى مكتوب عليه " صلى ع النبى"..وجمبيها بشوية " كوتوموتو نايم على كمبوتو" ومحطوط ع التابلوه شوية كلاب وقطط من الى بيهزوا راسهم دول وتسمع اغنية" الدنيا زى المرجييييحة يوم تحت وفوووووووق"

ينزل السواق برجل ع الارض ورجل جول الطيارة مرتديا جلابية وعليها جاكت ولابس طاقية بحارة(مفكر انها بتاعت الطيار) وقال:" واحد تحري واحد تحري ( تحرير يعنى)

احد الركاب: ياعم خلصنا ياعم ماحنا كاملين اهو هو لازم واحد رابع ورا؟

السواق: وانت مالك ياعم؟ لعلمك بقى عليا الطلاق من مراتى ياجدع المكنة ما هتمشى من غير واحد رابع مش عاجبك شيله انت

الراكب: استغفر الله العظيم ياعم مش كفاية الحر؟مكتوب ورا ع الازاز 90 راكب هو يعنى الواحد ده الى هيفرق؟ ايه رايك انى هاشتكيك ف مرور الطيارات انا عندى واسطة بقى

السواق: انت بتهددنى ياعم اقولك حاجة مش عاجبك خدلك باراشوت وانزل وان مسكتش انا هحدفك م الطيارة حاجة تحرق الدم ع الصبح...ركاب هتيا بتعور ف اى هتش

احد الركاب: خلاص يا جماعة صلوا ع النبى..الا قولى يااسطى..هو ينفع تنزلنى فوق السطح بتاعنا؟ بدل ما اطلع السلم وانا راجل صحتى على ادى

السواق: ليه ان شاء الله الملاكى بتاع ابوك انا؟ تنزل زيك زى الناس ف المحطة

سكت الراكب وسكت السواق وركب واحد رابع ..

وقبل الانطلاق قال السواق: الاجرة يا جماعة زى الاتوبيس 50 جنيه..وقبل الانطلاق برضه انتحر كل من ف الطيارة وده طبعا ( لعدم وجود بارشوتات صالحة)...هيجيبوا خمسين جنيه منين !!!!!!!




المشهد التالت

المكان: المحكمة
الزمان: اى وقت

حكمت المحكمة حضوريا بالبراء على المعداوى صاحب مشروع الطيارات بعد تصادم 5 طيارات ومقتل اكثر من 500 شخص وتم القبض على سواقين الطيارات نظرا لانهم ( بيركبوا واحد رابع)
2-مكنش معاه شنطة اسعافات اولية ولا رابط الحزام بعد ما ان تم لقطه بالظابط فوزى المهدى من على سطح رقم 3!!!!

3-ده غير ان تم ظبط اكثر من سائق هبط على اسطح منزل بعد الركاب وده ( مخالف لخط السير)

4- ظبط بعد السواقين راكنين (سطح) تانى !!!

5- نشكر الاستاد المعداوى نظرا للفائض المالى الكثير ف الدولة والى اقترح علينا اننا نزود عدد الطيارات( خلينا نرفه الشعب)

6- قررنابعد قراية
كومنت لواد ف موقع مصراوى بيقول" هنستغل التاكسيات القديمة والبايظة ونظبطها ونألوظها وتبقى طيارات (الويظ بالاجنحة)

ودى كانت نهاية المشروع..ونحب نقول لكل مصرى...طير انت!!

 

Powered by Blogger
etklm bra7tk © 2005-2007 All Rights Reserved
zoro_119@hotmail.com