يوميات معيد
المكان:ادام بيت المعيد
يلتف الكثير من الناس... تختلط اصواتهم وكلماتهم..فا تسمع حسبى الله ونعم الوكيييل...مش عراف هنقوله الخبر ده ازاى للدكتووور ده كان عزيز عليه....البقاء لله....الخ
استمرت هذه اللمة لغاية ما لمحوا المعيد جاى من بعيد..احد الناس الى واقفة:بس بس يا جماعة الداكتور جه
المعيد:سلام عليكم...فى ايه يا جماعة؟؟
عم سعيد البقال:وعليكم السلام...دااكتور شد حيلك وامسك نفسك كده...البقاء لله
المعيد:ايه؟ ايه؟ ابويا اتوفى؟
عم فوزى الكناس:ياريت
المعيد:امى؟ لاااااااااا
عم على صاحب سنترال الموبايلات:لا يابنى حاجة اصعب...نحب نقولك ان...ان...البالطو بتاعك اتسرق من البيت امبارح
المعيد: ايه؟ ال.. البا.... الباللطوو؟؟ واغمى على اخينا
فجأة يستيقظ المعيد من النوم نظر الى جانبه للقى البالطو جمبه ع السرير وقال:الحمد لله الحمد لله حلم اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بص ع اليمين( ع الكوميدينو) لقى صورته هو والبالطو(كان عامل للبالطو قرنين فى الصورة زى ما بتتصور انت وصاحبك)
نقطة نظام وشوية معلومات:حجرة المعيد تحتور على اكثر من صورة للبالطو
البالطو هو الزى الرسمى للمعيد فى جميع المناسبات(حتى لو فرح بيبقى لابسه فوق البدلة)
وده ياخدنا للمشهد التانى
المكان الشارع والجامعة
الزمان:7 الصبح(عنده سكشن 8)
يرتدى المعيد البنطلون والقميص... ومرتديا البالطو الموقر منذ لحظة خروجه باب المنزل..
يمر يوميا بعم فوزى ويقوله:صباح الخير يا داااكتوووور؟ طبعا اخينا يسمع كلمة داكتور من هنا وينشكح من هنا(ده دكتور بقى اعلى درجات العلم والدماغ)...
مارا بعم سعيد البقال ابو سنة مكسورة:صباح الخير يا دااكتورنا...يزداد (داكتورنا) فرحا ده مش اى حد ده... مارا بعم على بتاع سنترال الموبايلات:صباح الفل يا داكتيونا(عنده لدغة فى الراء)...ذهب الدكتور وقرب من عم على وقاله:انت عندك الراء بايظة..اكيد ده بسبب مكان السينترال انسايزور مكانهم مش كويس... رد عم على ايوا والله السنترال بتاعى مكانه مش عاجبنى مش على الناصية كده يا دكتورنا..ضحك داكتورنا وقاله متخفش متخفش تعالا عندى الكلينك(طبعا الدكتور لما يقول كام كلمة انجليزى يبقى ده راجل محصلش)...يكمل الدكتور الطريق للجامعة مرتديا البالطو طبعا الى مش بيفارقه ابداااا
المشهد التالت
المكان:السكشن
الزمان: 8 الصبح(طبعا الدكتور بيوصل فى ميعاده ولو وصل بعد معاده يبقى انت الى جاى بدرى اكيد هو مش هيتاخر)
يدخل الدكتور فا يلمح طالب بيزرر زرار البالطو الى فوق(شوفو قوة الملاحظة ده دكاترة بتشوف الملى فى السنة مش هتشوف الزرار الى بتاع 2 سم)
الدكتور بغضب:انت يابنى يالى بتزرر اخر زرار فى البالطو تعالى هنا
الطالب:ايوا يا دكتور
الدكتور:مش احنا قلنا ممنوع تلبس البالطو فى السكشن؟
الطالب:اصل..... والطالب ياعينى ملحقش ياكمل كلامه قاله الدكتور:يالا بره البس البالطو بره
الطالب يشرع فى قلع البالطو عشان يلبسه بره نده عليه الدكتور:انت يابنتى انت هتقلع البالطو جوه السكشن كمان اقلع بره
الطالب فى عقل باله(يخربيت الرخامة)..يقلع الطالب الغلبان البالطو بره ويلبسه تانى ..ارتدى الطالب البالطو ودخل السكشن نده عليه المعيد تانى:انت يا دكتور يالى داخل..ايه مفيش احترام؟مش تخبط ع الباب الاول؟
الطالب:انا اسف يا دكتور
المعيد:يالا اطلع بره خبط وادخل تانى
الطالب فى عقل باله(وحياة امى اديك بالكاست فى وشك):حاضر يا دكتور
المعيد:مش عايز صووووووت هانده الغياب واياك اسمع صوت موتور ولا نفس واحد...بدا المعيد ياخد الغياب وقال:احمد عب السميع
احمد:انااااا
المعيد:انت بتعلى صوتك ليه؟انا مش قلت مش عاوز صوت؟ ده حاجة غريبة والله...احمد عب المنعم
احمد بصوت هادى :انا
المعيد:ما تعلى صوتك يا خويا شوية الله مش سامع...بعد كده هانده الاسم مرة واحدة والى مش هسمع صوته غياب والى هسمع صوته عالى غياب برضه....
خلص الغياب وبدات تختلط اصوات الطلبة باصوات الموتور والكونترا..وامامهم ششلة من المعيدين اعدين يحكوا ويرغوا..فجاة يوم المعيد:انت يابنى انت وهو؟جايين نتكلم ولا جايين نشتغل؟مسمعش صوت يا سنة تاسعة...تسكت الطلبة وفى هذا الحين المعيدين نازلين رغى ولت وعجن وضحك يعنى هى جت علينا كطلبة يعنى لما نتكلم واحنا شغالين؟؟؟
بعديها يروح طالب للمعيد:دكتور شوفلى الكافيتى cavity
المعيد بنظرته الثاقبة:لالا ده ديب اوى ده بتاع 4 مل ايه ال cafity ده( cafity وليس cavity
الطالب: ده بالبروب 2 مل
المعيد:لالا البروب ده بايظ هات واحد تانى
راح نفس الطالب لمعيد اخر:شوف كده يا دكتور الكافيتى ده
المعيد الاخر:لالالا شالو اوى انزل كمان شوية
الطالب:تؤ طب وبعدين بقىىىىىىىىىىىىى والله لاعد ومنا شغال حاجة...
واحد قال لزميله:انت مش كنت مقلب السنة بتاعت الديمو المرة الى فاتت؟
رد التانى:ايوا
قال الاول:طب اشطة هاتهلى وانا هاروح للمعيد اساله عليها
راح الطالب وسال الدكتور:دكتور السنة دى كده كويسة؟
الداكتور:ايه يابنى القرف ده لالا اعمل رونديشن هنا..وكمان الاوتلاين باظ ده ايه ده حمار شغا فى السنة؟
الطالب : اه حمار يا دكتور معلش
شوية حاجات ع السريع:
1-ممكن اوى تطرد عشان لابس كاب
2-اه واه لو شعرك طويل تسمع بقى احلى كلام من المعيدين...ههههههههه ايه ده شعرك عامل كد ليه؟انت سوسن؟ لا ياخويا شويكار. ومش بعيد دكتور يقولك هانقصك فى الشفوى لو محلقتش
3-ياسلام لو لابس لون غير الكحلى والاسود والابيض لابس بمبى مثلا...ها هاهاهاااى ايه ده تى شيرت بمبى؟جايبه منين من محل بنات؟
4-لما تلاقى الطلبة (بلموا فى السكشن) يبقى حاجة م الاتنين يا بيشرح واحد ممل واعد يتكلم ويلزق الكلام فى بعضه(سمك لبن تمر هندى) يااما بيشرح ليهم معيدة(مزة الى حد ما) وده شيء متلقهوش كتير فى الجامعة دى
5-لما تحل كويس فى الامتحانات والدكتورة تنقصك نص الدرجة عشان انت مزود فى الاجابة عن نموذج الاجابة يبقى انت اكيد فى الابتدائية مش فى جامعتنا
6-لما تلت تربع البنات اسمهم بنات فى البطاقة بس...بلاش نلبخ فى الجنس الى مفروض لطيف....
7-لما تجاوب كويس ف الشفوى والدكتور يفكر انك بتتحداه ويسالك اسئلة تعجيزيه زى مثلا الكاست ده بتاع واد ولا بت؟طب الكاست ده صاحبه كان اسمه محسن ولا عمرو ولا غير ذلك؟ حاشا لله مش فى جامعتنا
8- لما تقول رايك بصراحة فى هلاهيل زى الى انا كاتبها دى يبقى انت من تعداد الساقطين...لالا مش جامعتنا ابدا
فجأة صحيت م النوم(ده الى هو انا) وشى اصفر ومخطوف ,اكتشفت انى بحلم انى بكتب الحاجات دى وانا يتردد فى اذانى كلمة سااااقط سااااااقط(زى جواز سعيد من فريدة باطل كده) وقلت:ياساتر يارب فى جامعة بالشكل ده؟الحمد لله انا فى طب اسنان المنصورة معندناش اى حاجة من دى!!!!!
المكان:ادام بيت المعيد
يلتف الكثير من الناس... تختلط اصواتهم وكلماتهم..فا تسمع حسبى الله ونعم الوكيييل...مش عراف هنقوله الخبر ده ازاى للدكتووور ده كان عزيز عليه....البقاء لله....الخ
استمرت هذه اللمة لغاية ما لمحوا المعيد جاى من بعيد..احد الناس الى واقفة:بس بس يا جماعة الداكتور جه
المعيد:سلام عليكم...فى ايه يا جماعة؟؟
عم سعيد البقال:وعليكم السلام...دااكتور شد حيلك وامسك نفسك كده...البقاء لله
المعيد:ايه؟ ايه؟ ابويا اتوفى؟
عم فوزى الكناس:ياريت
المعيد:امى؟ لاااااااااا
عم على صاحب سنترال الموبايلات:لا يابنى حاجة اصعب...نحب نقولك ان...ان...البالطو بتاعك اتسرق من البيت امبارح
المعيد: ايه؟ ال.. البا.... الباللطوو؟؟ واغمى على اخينا
فجأة يستيقظ المعيد من النوم نظر الى جانبه للقى البالطو جمبه ع السرير وقال:الحمد لله الحمد لله حلم اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بص ع اليمين( ع الكوميدينو) لقى صورته هو والبالطو(كان عامل للبالطو قرنين فى الصورة زى ما بتتصور انت وصاحبك)
نقطة نظام وشوية معلومات:حجرة المعيد تحتور على اكثر من صورة للبالطو
البالطو هو الزى الرسمى للمعيد فى جميع المناسبات(حتى لو فرح بيبقى لابسه فوق البدلة)
وده ياخدنا للمشهد التانى
المكان الشارع والجامعة
الزمان:7 الصبح(عنده سكشن 8)
يرتدى المعيد البنطلون والقميص... ومرتديا البالطو الموقر منذ لحظة خروجه باب المنزل..
يمر يوميا بعم فوزى ويقوله:صباح الخير يا داااكتوووور؟ طبعا اخينا يسمع كلمة داكتور من هنا وينشكح من هنا(ده دكتور بقى اعلى درجات العلم والدماغ)...
مارا بعم سعيد البقال ابو سنة مكسورة:صباح الخير يا دااكتورنا...يزداد (داكتورنا) فرحا ده مش اى حد ده... مارا بعم على بتاع سنترال الموبايلات:صباح الفل يا داكتيونا(عنده لدغة فى الراء)...ذهب الدكتور وقرب من عم على وقاله:انت عندك الراء بايظة..اكيد ده بسبب مكان السينترال انسايزور مكانهم مش كويس... رد عم على ايوا والله السنترال بتاعى مكانه مش عاجبنى مش على الناصية كده يا دكتورنا..ضحك داكتورنا وقاله متخفش متخفش تعالا عندى الكلينك(طبعا الدكتور لما يقول كام كلمة انجليزى يبقى ده راجل محصلش)...يكمل الدكتور الطريق للجامعة مرتديا البالطو طبعا الى مش بيفارقه ابداااا
المشهد التالت
المكان:السكشن
الزمان: 8 الصبح(طبعا الدكتور بيوصل فى ميعاده ولو وصل بعد معاده يبقى انت الى جاى بدرى اكيد هو مش هيتاخر)
يدخل الدكتور فا يلمح طالب بيزرر زرار البالطو الى فوق(شوفو قوة الملاحظة ده دكاترة بتشوف الملى فى السنة مش هتشوف الزرار الى بتاع 2 سم)
الدكتور بغضب:انت يابنى يالى بتزرر اخر زرار فى البالطو تعالى هنا
الطالب:ايوا يا دكتور
الدكتور:مش احنا قلنا ممنوع تلبس البالطو فى السكشن؟
الطالب:اصل..... والطالب ياعينى ملحقش ياكمل كلامه قاله الدكتور:يالا بره البس البالطو بره
الطالب يشرع فى قلع البالطو عشان يلبسه بره نده عليه الدكتور:انت يابنتى انت هتقلع البالطو جوه السكشن كمان اقلع بره
الطالب فى عقل باله(يخربيت الرخامة)..يقلع الطالب الغلبان البالطو بره ويلبسه تانى ..ارتدى الطالب البالطو ودخل السكشن نده عليه المعيد تانى:انت يا دكتور يالى داخل..ايه مفيش احترام؟مش تخبط ع الباب الاول؟
الطالب:انا اسف يا دكتور
المعيد:يالا اطلع بره خبط وادخل تانى
الطالب فى عقل باله(وحياة امى اديك بالكاست فى وشك):حاضر يا دكتور
المعيد:مش عايز صووووووت هانده الغياب واياك اسمع صوت موتور ولا نفس واحد...بدا المعيد ياخد الغياب وقال:احمد عب السميع
احمد:انااااا
المعيد:انت بتعلى صوتك ليه؟انا مش قلت مش عاوز صوت؟ ده حاجة غريبة والله...احمد عب المنعم
احمد بصوت هادى :انا
المعيد:ما تعلى صوتك يا خويا شوية الله مش سامع...بعد كده هانده الاسم مرة واحدة والى مش هسمع صوته غياب والى هسمع صوته عالى غياب برضه....
خلص الغياب وبدات تختلط اصوات الطلبة باصوات الموتور والكونترا..وامامهم ششلة من المعيدين اعدين يحكوا ويرغوا..فجاة يوم المعيد:انت يابنى انت وهو؟جايين نتكلم ولا جايين نشتغل؟مسمعش صوت يا سنة تاسعة...تسكت الطلبة وفى هذا الحين المعيدين نازلين رغى ولت وعجن وضحك يعنى هى جت علينا كطلبة يعنى لما نتكلم واحنا شغالين؟؟؟
بعديها يروح طالب للمعيد:دكتور شوفلى الكافيتى cavity
المعيد بنظرته الثاقبة:لالا ده ديب اوى ده بتاع 4 مل ايه ال cafity ده( cafity وليس cavity
الطالب: ده بالبروب 2 مل
المعيد:لالا البروب ده بايظ هات واحد تانى
راح نفس الطالب لمعيد اخر:شوف كده يا دكتور الكافيتى ده
المعيد الاخر:لالالا شالو اوى انزل كمان شوية
الطالب:تؤ طب وبعدين بقىىىىىىىىىىىىى والله لاعد ومنا شغال حاجة...
واحد قال لزميله:انت مش كنت مقلب السنة بتاعت الديمو المرة الى فاتت؟
رد التانى:ايوا
قال الاول:طب اشطة هاتهلى وانا هاروح للمعيد اساله عليها
راح الطالب وسال الدكتور:دكتور السنة دى كده كويسة؟
الداكتور:ايه يابنى القرف ده لالا اعمل رونديشن هنا..وكمان الاوتلاين باظ ده ايه ده حمار شغا فى السنة؟
الطالب : اه حمار يا دكتور معلش
شوية حاجات ع السريع:
1-ممكن اوى تطرد عشان لابس كاب
2-اه واه لو شعرك طويل تسمع بقى احلى كلام من المعيدين...ههههههههه ايه ده شعرك عامل كد ليه؟انت سوسن؟ لا ياخويا شويكار. ومش بعيد دكتور يقولك هانقصك فى الشفوى لو محلقتش
3-ياسلام لو لابس لون غير الكحلى والاسود والابيض لابس بمبى مثلا...ها هاهاهاااى ايه ده تى شيرت بمبى؟جايبه منين من محل بنات؟
4-لما تلاقى الطلبة (بلموا فى السكشن) يبقى حاجة م الاتنين يا بيشرح واحد ممل واعد يتكلم ويلزق الكلام فى بعضه(سمك لبن تمر هندى) يااما بيشرح ليهم معيدة(مزة الى حد ما) وده شيء متلقهوش كتير فى الجامعة دى
5-لما تحل كويس فى الامتحانات والدكتورة تنقصك نص الدرجة عشان انت مزود فى الاجابة عن نموذج الاجابة يبقى انت اكيد فى الابتدائية مش فى جامعتنا
6-لما تلت تربع البنات اسمهم بنات فى البطاقة بس...بلاش نلبخ فى الجنس الى مفروض لطيف....
7-لما تجاوب كويس ف الشفوى والدكتور يفكر انك بتتحداه ويسالك اسئلة تعجيزيه زى مثلا الكاست ده بتاع واد ولا بت؟طب الكاست ده صاحبه كان اسمه محسن ولا عمرو ولا غير ذلك؟ حاشا لله مش فى جامعتنا
8- لما تقول رايك بصراحة فى هلاهيل زى الى انا كاتبها دى يبقى انت من تعداد الساقطين...لالا مش جامعتنا ابدا
فجأة صحيت م النوم(ده الى هو انا) وشى اصفر ومخطوف ,اكتشفت انى بحلم انى بكتب الحاجات دى وانا يتردد فى اذانى كلمة سااااقط سااااااقط(زى جواز سعيد من فريدة باطل كده) وقلت:ياساتر يارب فى جامعة بالشكل ده؟الحمد لله انا فى طب اسنان المنصورة معندناش اى حاجة من دى!!!!!

