بـــــــلبـــطة الــــديــــــــــن!!!
كان زمان..وانا صغير اسمع ماما تقولى: صلى عشان ربنا يحبك وتبقى بتحب ربنا..وساعات تانية تقولى: متكدبش عشان يبقى بتحب ربنا....
كان زمان اسمع بابا يقولى: عامل الناس كويس عشان يحبوك وتبقى بتحب ربنا... كنت اسمع برضه: متبقاش بخيل وانانى ولو حد طلب منك حاجة ادهالو عشان ربنا يحبك...
يعنى م الاخر كنت اعرف ان عشان ربنا يحب الانسان لازم يكون اخلاقه كويسة صادق..كريم..ملتزم بدينه....الخ...لغاية ما ظهر من فترة معايير تانية عشان تحب ربنا وربنا يحبك....طب ايه هيا المعايير دى؟
**لما تبقى اعد فى امانة ربنا يادوب لسه ضارب كارت بعشرة لموبايلك ومزاجك عنب مش معكنن مزاجك غير ال 6 جنيه الى انت سالفهم من فودافون بعد ما يخصموهم ف يجيلك رسالة كالاتى.."لا اله الا الله..لو بتحب ربنا ابعت الرسالة دى لعشرة " ..عشرة يعنى طار منك نص الرصيد ياعينى وايه يعنى ياعم طيرلك اتنين جنيه ونص بس ربنا هيحبك :D
__________________________
**لما تبقى اعد ع الفيس وتلاقى notifacation والافكار تلعب ف بالك ياترا مين؟ يا ترا مين؟تفتكر البت سوسو بتعاكسنى؟ ف تلاقى" Abdel salam posted somthing on ur wall" ...تدخل هوا وتشوف عبد السلام كاتبلك ايه... وتلاقى المفاجأة " قال رسول الله صلى الله عليه وسلم..... لو بتحب الرسول اعمل بوست دى لعشرين واحد!!
اما لو مبعتهاش للاسف ف الشيطان ابن الشيطانة لعب ف دماغك وطلع حب الرسول من دماغك :( وللاسف تكتشف ان الحديث مش صحيح اساسا :S (عشان تبقى تفكر ف سوسو تانى يا عدو الله يالى مبتحبش ربنا :D)
__________________________
**اعد(تأزأز لب) وبتتفرج على فيلم وتلاقى رسالة" ان الشيخ سميح الاعور شاف فى الحلم الرسول جايله وقاله : يااعور... ابعت ل 90 واحد من عندك لا اله الا الله عشان تسمعوا خبر حلو ويا ويلكو يا سواد ليلكوا لو مبعتوش هتسمع خبر اسود من قرن الخروب!!! على راى المثل يدى الحلق للى مالا ودان الراجل اعور وبيشوف حاجات ف الحلم :D
*والحقيقة اخر حاجة شفتها من الكلام ده كان الاتى"عايزتعرف انت بتحب ربنا ولا لآ ؟؟؟ بص معايا قول : لا اله الا الله محمد رسولالله ..لو كنسلتها يبقا انت مش بتحب ربنا.. لو بعتها لاى حد عندك يبقا انتالحمد لله مسلم وبتحب ربنا"
*ويا حلاوتك لو عملت بوست ل 20 واحد وقام جايلك رسالة من الفيس انك spammer ويتوقف اكونت الفيس!!! عادى ياعم طظ ف اكونت الفيس المهم انى بحب ربنا
__________________________
*تحول الحب الذى يكمن ف قلبك الى كلمات بيتعملها Copy &Paste ...تحول التدين وانك تبقى ملتزم بدينك والاخلاق الى اشياء شكلية زى حتة القماش الى تدعى الحجاب...الدقن...البنطلون القصير..اما غير كده فانت متعرفش اى حاجة ف دينك..
للاسف بقى الدين هو دين "الاشكال والمظاهر" تحول الحب الباطن الروحانى الى جواك الى مسج بتبعتها من غير متقراها اصلا!!! خرج حب ربنا من قلبك ليتحول الى شعارات فارغة زى (الحمد لله ياعم ده انا مسلم!! او الحمد لله ياعم ده انا مسيحى!! رغم انك مبتعملش اى حاجة من تعاليم دينك الى انت بتقول الحمد لله عليه...تحول الا انى واد زيى لما ينقض حاجات غلط هيجيلوا كومنتات تقوله كلامك غلط وان حرام عليك الى بتقوله ده ويسالونى بسذاجة(انت مسلم يابنى؟)..الحقيقة ان الناس بتخاف..بتخاف من ربنا بس للاسف بتخاف منه عشان متعرفوش..
ده بقى بالظبط زى السمكة لما تطلعها من بره البحر تعد (تبلبط) شوية وبعد كده تموت..اتوقع ان ده هو (بلبطة الدين) الى هيموت مفهومة الحقيقى مننا بعد ما خرج من قلوبنا!!!!
بمناسبة السمك والبحر:اكيد الاخطبوط بول ابن اللاعيبة ده بيعمل الحاجات دى ف ربنا بيحبه وبيخليه يتوقع صح!!!
اخيرا لو بتحبوا ربنا اقروا النوت دى واعملوا كومنتات كتير :D الى هيوصل ل 10 كومنتات يبقى بيحب ربنا 10% وهكذا بقى :D ...نشوفكوا النوت الجاية...


ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق