الجزء الاول هنا
الجزء الثانى هنا
*الجزء الثالث بعنوان نظرة مستقبلية*
المشهد الاول
الزمان:سنة 2090
المكان:زنزانة7070
كنت جالسا فى زنزانتى اكتب اليوم المطاطى رقم 90563115 ماسكا لحيتى افكر فيما
ساكتبه بعد ان شاب شعرى وفجاة سمعت صوت خطوات قادمة
خطوات قد اعتدت عليها انها خطوات(الشاويش مرسى)(الحفيد ال 20 للشاويش عطية)المهم
فتح الزنزانة وقال:جوم فز يا متهم
اغمضت عينى للحظات من اثر النور القادم من الخارج وقلت:فى ايه تانى؟؟؟
الشاويش:خلاص يا خويا افراج
انا:تؤ شاويش مرسى مش عايز هزار انا اعرف جدك ال 20 الشاويش عطية فا متخلنيش
اقلك كلمة وحشة
الشاويش:وانا هازر معاك يا متهم قوم يا جدع فز الريس حسين عفى عنك وبيقول عفى الله
عما سلف
انا:حسين مين؟؟؟؟
الشاويش: يا سيدى يلا هويييناااا
المهم انى زى ما بيقولوا ما صدقت وخرجت طياااارة على بره
وفجاة والاقيلك مظاهرات وشيلين صورة الاهرامات وعليها شريطة سودة كده
انا فى عقل بالى:خير اللهم اجعله خير؟؟ووقفت واحد منهم الا هو فى ايه ياعمنا؟؟؟
الراجل زعقلى:فى اييييييييييه؟انت مش عارف انت ايه مش معانا فى البلد؟ شكلك عجوز
وخرفت
انا بابتسامة خفيفة:لا والله انا مسجون من 2008 هو مين الريس دلوقتى؟؟؟
الراجل:يوووووه عليك الريس دلوقتى حسين
انا:ايوا يعنى حسين مين؟؟؟
الراجل:حسين جمال مبارك
انا فى ذهول:حس حس حس..... حسين جمال مبارك؟!؟!؟!؟
الراجل الغلبان:اه يا سيدى باعوا الاهرامات باعووووووووووها دلوقتى الاهرامات فى اسرائيل
انا:ها؟اسرائيل؟؟؟طب وليه النهاردة بالذات عاملين المظاهرات
الراجل:النهاردة تاريخ الاحتفال بميلاد الريس بتاع زمان حسنى
المشهد الثانى
فى هذه الاونة كان حسين يجلس فى بيته يجلس على سجادة صلاة على شكل علم اسرائيل
يستمع الى مفتيه الشيخ مسعد ابو السعود طنطاوى ملقيا خطبة بمناسبة الاحتفال
بمولد(حسنى)وكان بيقول:لقد رحل الريس حسنى بعد عمر قليل حكم مصر 30 سنة فقط ويعتبر اقصر مدة
حكم فى العالم وحقق جميع الانجازات
zoro_119
كان حسين يستمع هو وسوزى(جدته تخيلوا لسه عايشة)وابوه جيمى العيان واماهم صورة
لفقيد الشباب وهم يجهشون بالبكاء
دخلت عليهم(خدوجة)بعد ما من الاخر وشها كرمش وقالت لحسين:اسم النبى عليك حارسك
وصاينك نسخة من ابوك وجدك ربنا يحميك
حسونة:ربنا يخليكى ليا يا مامى
zoro_119
فجأة رن جرس هاتف حسونة 3310(متواضع زى جده الله يرحمه ويحسن اليه)بموسيقى
النشيد الوطنى لاسرائيل فاذا به(اومو سيد نظيف)
حسونة:اوموووووووووووو ازيك ياواد(برضه لو تلاحظوا نفس الحس الفكاهى الى كان عند جده الفااتحة على روحه ينوبكم ثواب)
اومو:تمااااام الحمد لله يا سيادة الريس
zoro_119
واضاف اومو:انت ازاى تخرج الواد فارس ده واد لسانه طويل وكان بيغلط فى المرحوم جدك
وابوك العيان
حسونة:والله دى اوامر بابا جمال احنا هنسيبه يهلفط شوية كده لو عك نجيبه من قفاه وبعدين
ده بقى عنده ولا مليون سنة هيموت قريب
اومو:الى تشوفوه معاليك ياريس
حسونة:المهم جهز نفسك عشان يوم العيش العالمى بعد يومين انت عارف بقينا
55644 مليون
zoro_119
اومو:ولا يهمك يا فندم طياارات وعربيات الامن المركزى هتبقى موجودة ومحدش من الشعب
هيطول حتة عيش
حسين:تمام تماااام يلا روح شوف شغلك شالوم
zoro_119
اومو:شالوم يا فندم
ملحوظة:نظرا لان العيش معتش بييجى مصر الا يوم فى السنة فا اصبح يوم العيش العالمى
المشهد الثالث
الزمان: بعد 3 ايام
كنت جالسا على الرصيف(لان اكيد مش لاقى بيت) بجلابيتى المقطعة المهلهلة افكر فيما وصلت
اليه مصر من حالة لا يرثى لهاوفجأة سمعت صوت التلفاز فى احد المقاهى قلت:طب اما نروح نسمع الخربان ده بيقول ايه
قناة دريم ال 19 تهنئكم بحلول يوم العيش العالمى ومعانا فى برنامج السادسة صباحا
ونستضيف احد المواطنينومعانا المواطن(مطحون مسعود محمود) ياترى يا مطحون وصلك حصتك من العيش؟
بعد ادعاءالمواطنين ان الامن المركزى منعهم ومخدوش حاجة
مطحون:كلاااااام كلاااام يا ست هانم ربنا يخليه وينجحله المقاصد موفرلنا كل حاجة وانا معايا
حصتى من العيش اهو
انا ذهلت وقمت فى القهوة:ده حرااااااام ده ظلم هو النفاق ورانا ورانا
المهم الناس اعدتنى وبتاع واهدى ياراجل ومينفعش كده وبتاع
وقال احدهم:اقلب ياعم ع القناة دى هاتلنا الشيخ:محمود محمد مصطفى حسان على قناة
الشعب
ظهر الشيخ مرتديا جلابيته تتدلى لحيته امامه وقال:ان ما نحن فيه لن يحل الا بطاعة الله هذا
لاننا نسمع الاغانى ونشاهد الافلام و و و........
انا فى عقل بالى:ياعم احنا لاقيين العيش لما نروح ندخل افلام اتهد واسكت بقى
وفى وسط الحلقة قال الشيخ:ونستقبل تليفون سلام عليكم؟؟سلام عليكم؟؟
ردت فتاة:سلام عليكم الشيخ محمود مصطفى حسان؟؟؟
الشيخ:وعليكم السلام الفتاة:انا فاطمة من كوالالمبور انا بحبك فى الله والله يا شيخ
الشيخ:احببك الذى احببتنى فيه انا كمان بحبكم فى اللهالفتاة:كنت عايز اسالك يا شيخ ياترى ايه حكم لبس الكوتشيات للبنات ؟؟وهل يختلف اذا كان
توكيل ولالا؟؟؟
الشيخ:ده موضوع طويل طيب هناخد كمان اتصال ثم نجاوب على هذا السؤال حاجة تانية؟؟
الفتاة:اه ياريت انا ابنى بيكح ياترى ايه حكم انى اوديه للدكتور؟؟؟الشيخ:بارك الله فيكى فى
رعاية الله وهنجاوب
قمت ازعق تانى:يانااااااااااااااس حراااااااااااام عليكوووووووو انتو هتجننونى؟؟؟ايه الاسئلة
الغبية دى
وفجاة والاقيلك القهوة اتقلبت عليا:اسكت يا راجل انت متغلطش فى الشيخ الجليل ده اسئلة كلها
حكم وهاتك يا كلام وشتايم والاقيلك كرسى طاير ولابس فى وشى
المهم سبت القهوة وخلعت قبل مااموت وقلت فى عقل بالى(طب وحياتكم مانا سايبكم ولا سايب
حسين ده)وتوجهت اكمل ايامى المطاطية وربنا يستر
ملحوظة:ممكن يكون فى تشابهات بين الموضوع ده والى قبله ولكن الغرض توضيح ان حسين نسخة من جمال نسخة من حسنى
دمتم بود
الجزء الثانى هنا
*الجزء الثالث بعنوان نظرة مستقبلية*
المشهد الاول
الزمان:سنة 2090
المكان:زنزانة7070
كنت جالسا فى زنزانتى اكتب اليوم المطاطى رقم 90563115 ماسكا لحيتى افكر فيما
ساكتبه بعد ان شاب شعرى وفجاة سمعت صوت خطوات قادمة
خطوات قد اعتدت عليها انها خطوات(الشاويش مرسى)(الحفيد ال 20 للشاويش عطية)المهم
فتح الزنزانة وقال:جوم فز يا متهم
اغمضت عينى للحظات من اثر النور القادم من الخارج وقلت:فى ايه تانى؟؟؟
الشاويش:خلاص يا خويا افراج
انا:تؤ شاويش مرسى مش عايز هزار انا اعرف جدك ال 20 الشاويش عطية فا متخلنيش
اقلك كلمة وحشة
الشاويش:وانا هازر معاك يا متهم قوم يا جدع فز الريس حسين عفى عنك وبيقول عفى الله
عما سلف
انا:حسين مين؟؟؟؟
الشاويش: يا سيدى يلا هويييناااا
المهم انى زى ما بيقولوا ما صدقت وخرجت طياااارة على بره
وفجاة والاقيلك مظاهرات وشيلين صورة الاهرامات وعليها شريطة سودة كده
انا فى عقل بالى:خير اللهم اجعله خير؟؟ووقفت واحد منهم الا هو فى ايه ياعمنا؟؟؟
الراجل زعقلى:فى اييييييييييه؟انت مش عارف انت ايه مش معانا فى البلد؟ شكلك عجوز
وخرفت
انا بابتسامة خفيفة:لا والله انا مسجون من 2008 هو مين الريس دلوقتى؟؟؟
الراجل:يوووووه عليك الريس دلوقتى حسين
انا:ايوا يعنى حسين مين؟؟؟
الراجل:حسين جمال مبارك
انا فى ذهول:حس حس حس..... حسين جمال مبارك؟!؟!؟!؟
الراجل الغلبان:اه يا سيدى باعوا الاهرامات باعووووووووووها دلوقتى الاهرامات فى اسرائيل
انا:ها؟اسرائيل؟؟؟طب وليه النهاردة بالذات عاملين المظاهرات
الراجل:النهاردة تاريخ الاحتفال بميلاد الريس بتاع زمان حسنى
المشهد الثانى
فى هذه الاونة كان حسين يجلس فى بيته يجلس على سجادة صلاة على شكل علم اسرائيل
يستمع الى مفتيه الشيخ مسعد ابو السعود طنطاوى ملقيا خطبة بمناسبة الاحتفال
بمولد(حسنى)وكان بيقول:لقد رحل الريس حسنى بعد عمر قليل حكم مصر 30 سنة فقط ويعتبر اقصر مدة
حكم فى العالم وحقق جميع الانجازات
zoro_119
كان حسين يستمع هو وسوزى(جدته تخيلوا لسه عايشة)وابوه جيمى العيان واماهم صورة
لفقيد الشباب وهم يجهشون بالبكاء
دخلت عليهم(خدوجة)بعد ما من الاخر وشها كرمش وقالت لحسين:اسم النبى عليك حارسك
وصاينك نسخة من ابوك وجدك ربنا يحميك
حسونة:ربنا يخليكى ليا يا مامى
zoro_119
فجأة رن جرس هاتف حسونة 3310(متواضع زى جده الله يرحمه ويحسن اليه)بموسيقى
النشيد الوطنى لاسرائيل فاذا به(اومو سيد نظيف)
حسونة:اوموووووووووووو ازيك ياواد(برضه لو تلاحظوا نفس الحس الفكاهى الى كان عند جده الفااتحة على روحه ينوبكم ثواب)
اومو:تمااااام الحمد لله يا سيادة الريس
zoro_119
واضاف اومو:انت ازاى تخرج الواد فارس ده واد لسانه طويل وكان بيغلط فى المرحوم جدك
وابوك العيان
حسونة:والله دى اوامر بابا جمال احنا هنسيبه يهلفط شوية كده لو عك نجيبه من قفاه وبعدين
ده بقى عنده ولا مليون سنة هيموت قريب
اومو:الى تشوفوه معاليك ياريس
حسونة:المهم جهز نفسك عشان يوم العيش العالمى بعد يومين انت عارف بقينا
55644 مليون
zoro_119
اومو:ولا يهمك يا فندم طياارات وعربيات الامن المركزى هتبقى موجودة ومحدش من الشعب
هيطول حتة عيش
حسين:تمام تماااام يلا روح شوف شغلك شالوم
zoro_119
اومو:شالوم يا فندم
ملحوظة:نظرا لان العيش معتش بييجى مصر الا يوم فى السنة فا اصبح يوم العيش العالمى
المشهد الثالث
الزمان: بعد 3 ايام
كنت جالسا على الرصيف(لان اكيد مش لاقى بيت) بجلابيتى المقطعة المهلهلة افكر فيما وصلت
اليه مصر من حالة لا يرثى لهاوفجأة سمعت صوت التلفاز فى احد المقاهى قلت:طب اما نروح نسمع الخربان ده بيقول ايه
قناة دريم ال 19 تهنئكم بحلول يوم العيش العالمى ومعانا فى برنامج السادسة صباحا
ونستضيف احد المواطنينومعانا المواطن(مطحون مسعود محمود) ياترى يا مطحون وصلك حصتك من العيش؟
بعد ادعاءالمواطنين ان الامن المركزى منعهم ومخدوش حاجة
مطحون:كلاااااام كلاااام يا ست هانم ربنا يخليه وينجحله المقاصد موفرلنا كل حاجة وانا معايا
حصتى من العيش اهو
انا ذهلت وقمت فى القهوة:ده حرااااااام ده ظلم هو النفاق ورانا ورانا
المهم الناس اعدتنى وبتاع واهدى ياراجل ومينفعش كده وبتاع
وقال احدهم:اقلب ياعم ع القناة دى هاتلنا الشيخ:محمود محمد مصطفى حسان على قناة
الشعب
ظهر الشيخ مرتديا جلابيته تتدلى لحيته امامه وقال:ان ما نحن فيه لن يحل الا بطاعة الله هذا
لاننا نسمع الاغانى ونشاهد الافلام و و و........
انا فى عقل بالى:ياعم احنا لاقيين العيش لما نروح ندخل افلام اتهد واسكت بقى
وفى وسط الحلقة قال الشيخ:ونستقبل تليفون سلام عليكم؟؟سلام عليكم؟؟
ردت فتاة:سلام عليكم الشيخ محمود مصطفى حسان؟؟؟
الشيخ:وعليكم السلام الفتاة:انا فاطمة من كوالالمبور انا بحبك فى الله والله يا شيخ
الشيخ:احببك الذى احببتنى فيه انا كمان بحبكم فى اللهالفتاة:كنت عايز اسالك يا شيخ ياترى ايه حكم لبس الكوتشيات للبنات ؟؟وهل يختلف اذا كان
توكيل ولالا؟؟؟
الشيخ:ده موضوع طويل طيب هناخد كمان اتصال ثم نجاوب على هذا السؤال حاجة تانية؟؟
الفتاة:اه ياريت انا ابنى بيكح ياترى ايه حكم انى اوديه للدكتور؟؟؟الشيخ:بارك الله فيكى فى
رعاية الله وهنجاوب
قمت ازعق تانى:يانااااااااااااااس حراااااااااااام عليكوووووووو انتو هتجننونى؟؟؟ايه الاسئلة
الغبية دى
وفجاة والاقيلك القهوة اتقلبت عليا:اسكت يا راجل انت متغلطش فى الشيخ الجليل ده اسئلة كلها
حكم وهاتك يا كلام وشتايم والاقيلك كرسى طاير ولابس فى وشى
المهم سبت القهوة وخلعت قبل مااموت وقلت فى عقل بالى(طب وحياتكم مانا سايبكم ولا سايب
حسين ده)وتوجهت اكمل ايامى المطاطية وربنا يستر
ملحوظة:ممكن يكون فى تشابهات بين الموضوع ده والى قبله ولكن الغرض توضيح ان حسين نسخة من جمال نسخة من حسنى
دمتم بود


هناك 3 تعليقات:
لأ،، ايه الكوميديا دي؟ تعالى خد هنا قولي؟ هههههههههههههه يا تحفة
انا اصلي بقالي كتير ما زرتش البلوج بتاعتك،، بس لأ جامد يا ولد والله باراوا عليكي باراوا حقيقي
ابقى تعالى عندنا،، انت ما بتجيش ليه؟ مش تبقى تيجي؟
انت جرالك حاجة يا ابني ولا ده اختفاء طبيعي؟
هاجى هاجى متقلقيش :D
متخافيش غيييييااااااااب طبيعى لسه محدش اعتقلنى
نورتى يا مها
إرسال تعليق