*اولا سلام عليكم
*دلوقتى ياخوالنا الواحد دخل كلية طب اسنان طلع عينه من الدكاترة وشاف ايام سووووووووودة فا باختصار هنتكلم عن مغامارات الكلية
*تعالوا نتفق على حاجة هاعمل حاجة اسمها نقطة نظام بمعنى لو انا بحكى فى الموضوع اهو وبدات احس ان فيه لخبطة او جبت اسماء كتير محدش عارفها مثلا هاكتب حاجة اسمها
نقطة نظام واوضح وياريت نطبقها فى مناقشتنا بتبقى جميلة اتعلمتها من بابا وناس اصحابه اثناء كلامهم ومناقشاتهم(هتفهموها اكتر فى الموضوع)
دلوقتى هنبدأ بمقدمة كده شخصية لحد كبير.....اسيبكم مع المقدمة بعنوان
يوميات متبهدلين
الزمان:فى الصيف
المكان:عشتنا فى راس البر
كنت نائما كعادتى وكانت الساعة 6 مساء تقريبا وقتها سمعت هيصة وزمبليطة من بابا وابن خالى وواحد صاحبى وسمعت زى ما بيقولوا(طراطيش كلام انى دخلت طب اسنان)
نظرت بنص عين لباب الغرفة(الموارب)وقلت:تؤ يادى النيلة عايز انام يا اخوالنا.....لم اكمل كلامى ولقيت الباب(بيترزع) والواد ابن خالى داخل بجسمه العريض المفتول
قائلا:مبروووووك يا(بسبس) دخلت طب اسنان
نقطة نظام:بسبس دلع احيانا ماما وبابا بيقولوه(محدش يعلق ع الكلمة عشان معلقوش
)
نظرت باستغراب
وقلت:عبده مش فايقلك وحياة جدك ال19 سبنى انام....برضه لم اكمل كلامى حتى دخل الحاج الوالد وقالى قوم يا دكتوووووووور دخلت طب اسنان
قلت فى عقل بالى:يافرحتى هابقى دكتور للاسف المهم قمت من ع السرير وقلتله ده حصل امتى ده؟؟؟
قالى اهو بعتولى مسج وادانى الموبايل وقرأت:بوابة الحكومة تهنئكم بكذا كذا كذا
انتابنى وقتها شعور غريب ما بين الفرح بما انجزته فى الثانوية العامية لان كنت بطبيعة حالى مبزاكرش 3 ساعات على بعضهم فى اليوم
والشعور الاخر
كان حزينا لانى بطبيعة حالى كنت عايز ادخل هندسة.....ياخبر اسود هندسة امال ايه الى دخلك احياء فى تانية يا موكوس؟؟لا حكاية هاحكهالكم بعدين
المهم قمت سعيدا (مزأططا) مش معقول كل الى حواليا فرحانين وهاكشر
قلت لبابا باستعباط:شفت بقى عشان تعرف انى كنت بزاكر كل شوية تيجى تقولى مبتزاكرش
بابا:والله يابن الكلب انت ماكنت بتزاكر ولو كنت بتزاكر كنت جبت الاول ع الجمهورية
انا:يابابا ياباباااااا بلاش غلط
قام بابا وباسنى بوسة ابوية وطبطب عليا وقالى جدع ياالا يافارس كنت خايف متدخلش حاجة بس كنت وااثق برضه
انا:عيب عليك يا كبير مخلف راااااجل برضه
صاحبى(اسمه محمد نصر):اشطة يامعلم هتعزمنا على ايه بقى؟؟؟؟
انا بعد تكشيرة وبوز
:اعزم؟؟؟انا اسااسسا دخلت تجارة يابنى ده بس المسج اتبعت غلط
المشهد التانى
المكان:عشتنا فى راس البر برضه
الزمان:يعنى قول 9 بليل كده قبل النتيجة بكام يوم
كنت جالسا انا وبابا والواد ادهم ابن عمى وعبد الرحمن ابن خالى وواحد صاحبى اسمه حسام واخوه وكنا فى انتظار نهائى كوبا اميريكا
عبد ابن خالى قام غامزلى.....استغربت وشاورتله بايدى كده فى ايه؟؟؟
شاورلى ع الموبايل ولقتيه كاتبلى:اكتبلى اسم ادهم كامل ورقم جلوسه
انا بصوت منخفض:ليه ياد هتهبب ايه؟؟؟
هو:هتشوف اهو
كتبت رقم الجلوس فى صمت واسمه بعدها قال ابن خالى:عمو انا نازل لمحمد عمارة وجاى
نقطة نظام:محمد عمارة هو واحد صاحبنا ساكن جمبنا وفاتح جراش كده فى بلاى ستيشن وبلياردو وبتاع
نزل عبده او كما نسميه(بودى) بعدها بدقيتيتن رن موبايل ادهم
ادهم بجسمه الهزيل:ايه ده رقم غريب تعرفه يا فارس؟؟؟
طبعا انا ترجمت الحوار المهم تظاهرت بالعبط:ايه ده لا معرفش
ادهم :يعنى ارد؟؟
انا: ايوا يابنى اخلص
ادهم رد:الو.........
رد بودى ابن خالى بصوت رسمى:الو سلام عليكم يافندم
ادهم اتلبخ وقال:وعليكم السلام
بودى:حضرتك ادهم ماهر.............الخ الاسم ورقم جلوسك ........
ادهم ودانه احمرت ووشه احمر:ايوا انا
بودى:احنا مكتب الوزير مع حضرتك وحضرتك طلعت ال 35 على الجمهورية وعايزين حضرتك بكرة فى مكتب الوزير للتكريم
ادهم بلبخة لا توصف:ايه؟؟ال 35؟؟؟
بابا واصحابنا بيتابعوا الموقف وانا بتابعه وكاتب الضحك وحاط ايدى على بوقى
بابا شاور ليا فى ايه؟؟؟
حركت شفتاى راسما كلمة:ده عبده
ادهم قفل المكالمة وخلص وقام مزعق:عمووووووووووو انا جبت ال 35 ع الجمهورية استنى اكلم ماما
بابا كاتما الضحك:استنى بس فى ايه؟
ادهم :واحد اتصل بيا من مكتب الوزير وقالى طلعت ال 35 استنى والنبى ياعمو اكلم ماما
طبعا انا فى هذه الاثناء لم احتمل حطيت وشى فى مخدة كنبة الصالة و(سخسخت زى ما بيقولوا)
ادهم يجرى اتصاالا بطنط ولسه بيقول ايوا يا مامااااااا طلعت ال 35 وجاءته الصدمة حينما قال له بابا:35 ايه يا حمار ده عبده كان بيشتغلك
لا استطيع وصف منظر ادهم ابن عمى فى هذه الاونة بعد ما ضحكنا عليه ولا نص ساعة متواصلين بعد الحكاية دى
اعد جمبى وقالى:تصدق بالله انت زبالة عشان كل مرة تعمل فيا مقلب مع حسام او عبده
قلتله ضاحكا:انت الى هفأ اتفرج اتفرج ع الماتش جتك نيلة يا عبيط
**ودى زى متقولوا كانت مقدمة بسيطة مرضتش ادخل فى ايام الكلية المرة دى حبيت اعمل زى ماقلت مقدمة وانتظروا باقى الحلقات فى القريب العاجل
دمتم بود
*دلوقتى ياخوالنا الواحد دخل كلية طب اسنان طلع عينه من الدكاترة وشاف ايام سووووووووودة فا باختصار هنتكلم عن مغامارات الكلية
*تعالوا نتفق على حاجة هاعمل حاجة اسمها نقطة نظام بمعنى لو انا بحكى فى الموضوع اهو وبدات احس ان فيه لخبطة او جبت اسماء كتير محدش عارفها مثلا هاكتب حاجة اسمها
نقطة نظام واوضح وياريت نطبقها فى مناقشتنا بتبقى جميلة اتعلمتها من بابا وناس اصحابه اثناء كلامهم ومناقشاتهم(هتفهموها اكتر فى الموضوع)
دلوقتى هنبدأ بمقدمة كده شخصية لحد كبير.....اسيبكم مع المقدمة بعنوان
يوميات متبهدلين
الزمان:فى الصيف
المكان:عشتنا فى راس البر
كنت نائما كعادتى وكانت الساعة 6 مساء تقريبا وقتها سمعت هيصة وزمبليطة من بابا وابن خالى وواحد صاحبى وسمعت زى ما بيقولوا(طراطيش كلام انى دخلت طب اسنان)
نظرت بنص عين لباب الغرفة(الموارب)وقلت:تؤ يادى النيلة عايز انام يا اخوالنا.....لم اكمل كلامى ولقيت الباب(بيترزع) والواد ابن خالى داخل بجسمه العريض المفتول
قائلا:مبروووووك يا(بسبس) دخلت طب اسنان

نقطة نظام:بسبس دلع احيانا ماما وبابا بيقولوه(محدش يعلق ع الكلمة عشان معلقوش
)نظرت باستغراب
وقلت:عبده مش فايقلك وحياة جدك ال19 سبنى انام....برضه لم اكمل كلامى حتى دخل الحاج الوالد وقالى قوم يا دكتوووووووور دخلت طب اسنانقلت فى عقل بالى:يافرحتى هابقى دكتور للاسف المهم قمت من ع السرير وقلتله ده حصل امتى ده؟؟؟
قالى اهو بعتولى مسج وادانى الموبايل وقرأت:بوابة الحكومة تهنئكم بكذا كذا كذا
انتابنى وقتها شعور غريب ما بين الفرح بما انجزته فى الثانوية العامية لان كنت بطبيعة حالى مبزاكرش 3 ساعات على بعضهم فى اليوم
والشعور الاخر
كان حزينا لانى بطبيعة حالى كنت عايز ادخل هندسة.....ياخبر اسود هندسة امال ايه الى دخلك احياء فى تانية يا موكوس؟؟لا حكاية هاحكهالكم بعدين
المهم قمت سعيدا (مزأططا) مش معقول كل الى حواليا فرحانين وهاكشر
قلت لبابا باستعباط:شفت بقى عشان تعرف انى كنت بزاكر كل شوية تيجى تقولى مبتزاكرش
بابا:والله يابن الكلب انت ماكنت بتزاكر ولو كنت بتزاكر كنت جبت الاول ع الجمهورية
انا:يابابا ياباباااااا بلاش غلط
قام بابا وباسنى بوسة ابوية وطبطب عليا وقالى جدع ياالا يافارس كنت خايف متدخلش حاجة بس كنت وااثق برضه
انا:عيب عليك يا كبير مخلف راااااجل برضه

صاحبى(اسمه محمد نصر):اشطة يامعلم هتعزمنا على ايه بقى؟؟؟؟
انا بعد تكشيرة وبوز
:اعزم؟؟؟انا اسااسسا دخلت تجارة يابنى ده بس المسج اتبعت غلطالمشهد التانى
المكان:عشتنا فى راس البر برضه
الزمان:يعنى قول 9 بليل كده قبل النتيجة بكام يوم
كنت جالسا انا وبابا والواد ادهم ابن عمى وعبد الرحمن ابن خالى وواحد صاحبى اسمه حسام واخوه وكنا فى انتظار نهائى كوبا اميريكا
عبد ابن خالى قام غامزلى.....استغربت وشاورتله بايدى كده فى ايه؟؟؟
شاورلى ع الموبايل ولقتيه كاتبلى:اكتبلى اسم ادهم كامل ورقم جلوسه
انا بصوت منخفض:ليه ياد هتهبب ايه؟؟؟
هو:هتشوف اهو
كتبت رقم الجلوس فى صمت واسمه بعدها قال ابن خالى:عمو انا نازل لمحمد عمارة وجاى
نقطة نظام:محمد عمارة هو واحد صاحبنا ساكن جمبنا وفاتح جراش كده فى بلاى ستيشن وبلياردو وبتاع
نزل عبده او كما نسميه(بودى) بعدها بدقيتيتن رن موبايل ادهم
ادهم بجسمه الهزيل:ايه ده رقم غريب تعرفه يا فارس؟؟؟
طبعا انا ترجمت الحوار المهم تظاهرت بالعبط:ايه ده لا معرفش

ادهم :يعنى ارد؟؟
انا: ايوا يابنى اخلص
ادهم رد:الو.........
رد بودى ابن خالى بصوت رسمى:الو سلام عليكم يافندم
ادهم اتلبخ وقال:وعليكم السلام
بودى:حضرتك ادهم ماهر.............الخ الاسم ورقم جلوسك ........
ادهم ودانه احمرت ووشه احمر:ايوا انا
بودى:احنا مكتب الوزير مع حضرتك وحضرتك طلعت ال 35 على الجمهورية وعايزين حضرتك بكرة فى مكتب الوزير للتكريم
ادهم بلبخة لا توصف:ايه؟؟ال 35؟؟؟
بابا واصحابنا بيتابعوا الموقف وانا بتابعه وكاتب الضحك وحاط ايدى على بوقى
بابا شاور ليا فى ايه؟؟؟
حركت شفتاى راسما كلمة:ده عبده
ادهم قفل المكالمة وخلص وقام مزعق:عمووووووووووو انا جبت ال 35 ع الجمهورية استنى اكلم ماما
بابا كاتما الضحك:استنى بس فى ايه؟
ادهم :واحد اتصل بيا من مكتب الوزير وقالى طلعت ال 35 استنى والنبى ياعمو اكلم ماما
طبعا انا فى هذه الاثناء لم احتمل حطيت وشى فى مخدة كنبة الصالة و(سخسخت زى ما بيقولوا)
ادهم يجرى اتصاالا بطنط ولسه بيقول ايوا يا مامااااااا طلعت ال 35 وجاءته الصدمة حينما قال له بابا:35 ايه يا حمار ده عبده كان بيشتغلك
لا استطيع وصف منظر ادهم ابن عمى فى هذه الاونة بعد ما ضحكنا عليه ولا نص ساعة متواصلين بعد الحكاية دى
اعد جمبى وقالى:تصدق بالله انت زبالة عشان كل مرة تعمل فيا مقلب مع حسام او عبده
قلتله ضاحكا:انت الى هفأ اتفرج اتفرج ع الماتش جتك نيلة يا عبيط
**ودى زى متقولوا كانت مقدمة بسيطة مرضتش ادخل فى ايام الكلية المرة دى حبيت اعمل زى ماقلت مقدمة وانتظروا باقى الحلقات فى القريب العاجل
دمتم بود



هناك 4 تعليقات:
طلبه اعدادى اسنان دايماً فاضحين الدنيا كده ..
ازيك يا فارس؟ .. بالمرة بقى قولى اول محاضرة بوتانى و كنت بتحضر سكاشن زوو ولا قضتها كتتان زي :D
و تفتكر دكتور الميكانيكس عندكوا احسن ولا دكتور سمير حمزة بتاع البلاستيك رانج؟
:D
تماااااام يا عطية يا خويا
اه وحياتك كنت بحضر اجدع واحد كان يحضر ومكنش يزاكر :D
لا دكتور جمعة الدمراوى احسن :D
نورت يا جميل
الخمسة وتلاتين ع الجمهورية؟؟ سمعها فين دي قبل كده عشان يصدقها؟ وربنا صعبان عليا،، واضح انكو بتبهدلوه كتير
نقطة نظام: انت بتغيب تغيب وبتروح فين؟ عشتكو ف راس البر
فارس،، بسرعة لو سحمت عشان على ما تتخرج يكون ضرس العقل طلعلي واجي عندك كشف طبعا هتكرمني ولا ايه حضرتك؟؟
مها ميهوووو
والله ياختى ماعارف صدقها ازاى
كنت بغيب اغيب عشان الكلية والوقتى بغيب اغيب من الزهق
ياسلام تنورى العيادة ببلااااااااااش يا ستى
نورتى يا مها
إرسال تعليق