المشهد الاول
فى صالة بيت الريس المتواضعة جدا كان الريس يستمع لمفتيه المفضل وشيخه الجليل بكلامه الحكيم الشيخ طنطاوى رضى اللله عنه
فى هذه الاونة والساعة تشير عقاربها للساعة ال 7 صباحا(الريس نشيط طبعا)دخل عليه ابنه(جمال) بطلعته البهية ودلاله مناديا: بابا صباح الخير
رد قائلا بطيبة ابوية :صباح النور جيمى يا حبيبى نمت كويس؟
رد:اه الحمد لله
الريس:امال فين دودو( خديجة يعنى انتوا عارفين الريس فكاهى)؟
جيمى:جاية اهى
الريس: اعد بقى عشان افهمك حاجة اعد جنب ابوك
جيمى:ايوا يا بابا عايز منى ايه؟
الريس:طبعا عارف ان بكرة ماتش الارجنتين ومصر؟
جيمى:مصر مين يا بابا؟؟
الريس: يووووووه الى انا رئيسها الى عايشين فيها الى شعبها اهبل ده
جيمى: ايوا ايوا انت عايزنى اشجع الارجنتين؟؟
الريس:هو بغبااااااااااااااؤه لا انا عايزك تروح وتاخد خدوجة كده وتشجع مصر
جيمى: وهاعد فى الاوضة الازاز بتاعتك والنبى يا بابا اعد فيها
zoro_119
الريس:لالالا اسمع كلام ابوك انت هتعد بره فى الهوا عشان ميقولوش عليك جبان ولا بتاع عشان تبقى ريس ديمووووقراطى
جيمى:هو انت جبان يا بابا؟؟؟
الريس:لايابنى بس انت عارف الصحفيين والشعب
فى هذه الاونة دخلت خدوجة مرتدية قميص نومها البمبى يكشف عن ذراعيها وعن حاجات تانية كتير قائلة:ازيك يا عمى ولا اقلك يا ريس(ظريفة البت هتعملوا ايه) وقبلت يده قائلة فى عقل بالها( اخلع بقى من ع الكرسى عشان جيمى اوف)
الريس: اهلا يا خدوجة كويس انك جيتى عايزك تروحى مع جيمى ماتش الارجنتين ومصر
خدوجة : عنيا ياعمى ولا اقلك ياريس(مش بقلكو ظريفة اوى)
الريس : شوفى بقى عايزك تشوفى كام ماتش كنت حاضر فيهم انا وسوزى عشان تتعلمى منها
يدخل جون تقومى تشجعى وتهزى العلم وكده بقى ابقى اعدى مع حماتك تعلمك
جيمى : الا قولى يا بوب هو انا هاعرف احكم مصر دى؟
البوب قصدى الريس:امال انا بعمل ايه منا اعد بعلم فيك اهو...الا قولى الاول
جيمى:اقول ايه؟
الريس:مفيش حاجة كده ولا كده فى الطريق؟؟؟
جيمى:طريق ايه؟
الريس بغمزة:يعنى واد صغنون كده عشان نضمن الريس الى بعدك
جيمى:لا والله لسه محصلش نصيب
الريس:الله يكسفك منتاش زى ابوك ابدا
جيمى:فى عقل باله زيك ايه انا خايف اكون ابن اونكل صفوت ولا حاجة)
جيمى مستعدا للنهوض وقال:يلا انا رايح الحزب اطنطط عليهم شوية واشوف الاخبار
الريس:طب يابنى ربنا معاك
**ملحوظة:طبعا جيمى اعد مع ابوه عشان فى ازمة سكن والواد مش لاقى مكان يعد فيها
استقل جيمى سياراته من فئة فيات 128 على الوانها شكل علم مصر( ابوه معلمه التواضع)وخلع ع الحزب
zoro_119
وفجاة لقى متظاهرين ورغيف العيش واسلاميه اسلامية وبتاع فاتصل جيمى بالوالد
الوالد اعد بياكل عيش وجبنة وفجاة رن موبايله:بلادى بلادى بلااااااااااااااادى فا بص لقاه جيمى
رد قائلا: ايوا ياجيمى يابنى فى ايه
جيمى:فى ايه يا بابا فى العيش؟الناس بتقول ازمة عيش وبتاع هو احنا مش عندنا عيش؟؟
الريس:عيش؟؟مين قال فى ازمة عيش؟خلاص خلاص هاتصل بنظوفة(نظيف)اشوف فى ايه
نادى الرئيس قائلا:خديييييجة خدوووووجة
جاءت خديجة:ايوا يا عمى ولا ااقلك ياريس؟؟(يخربيت خفة الدم)
zoro_119
قالها ملينى نمرة نظيف
ردت:وياترى بيغسل باومو ولا تايد( ياجماعة لما نقول ظريفة يبقى ظريفة معلش نستحملها شوية)
الريس:نظنظ ازيك؟
نظيف:الحمد لله ياريس كله من خير معاليك
الريس:هو فى ازمة عيش بصحيح؟؟
نظيف:بيقولوا كده مش متاكد
الريس: طب عايزك تعمل حركتين كده وتعمل كام تصريح ان كله تمام وان بتوع الافران الى حرامية
نظيف:تحت امر سيادتك يا باشا
الريس:واخبار طلبية الغاز الى راحة اسرائيل ايه؟؟
نظيف: تمام يا فندم عاملين تخفيض 98%
الريس: مش كفاية مش كفاااااااية اعملوا تخفيض ل 99.5% لازم نكون متعاونين مع الاخوة
نظيف:تحت امر معاليك يا باشا
الريس:يلا سلاااام
نظيف:فى حفظ الله يافندم سلام سلام سلام
جيمى جالسا بجوار حرمه خديجة هانم المهم ميلت عليه كده وسالته:الا هو مصر لابسة ايه؟؟
جيمى فى عقل باله:بابا قال ايه بابا قال ايه؟؟ثم رد قائلا:مصر الاحمر يلا اجهزى عشان تعملى كام حركة
خديجة:يوووووه نسيت اجيب علم معايا يلا مش مهم
يجلس عز على كرسى اسود متحرك وخلفه صورة الريس ويشاهد اعلانات عز الدخيييييييييلة والفشر الى بنسمعه فى الاعلانات ده
zoro_119
فجأة رن جرس الهاتف رفع السماعه قائلا:بوكلتوف (زى صباح الخير كده بس بالاسرائيلى)
جيمى:بوكلتووووووووووف عزوزى حبيبى ازيك؟
عز:الحمد لله يا جيمى ايه اخبارك يا واد؟واخبار الحاج الوالد؟
جيمى:تماااااام تمام والحاج الوالد عايزك اهو
الريس ياخد سماعه الهاتف بعنف من جيمى فا رد عليه جيمى:اوعى كده ملخت الكوووووووم(معلش بيتفرج على راجل وست ستات)
الريس:ازيك ياد يا عز؟
عز:اهلا وسهلا يا ريس ازيك يا معالى الباشا؟
الريس:احسن منك المهم قولى طبعا انت عارف انك ماسك انتخابات المحليات
عز:ده شرف ليا يا ريس
zoro_119
الريس:مش عايز ولا واحد اخوان فى الحوار ده عايزهم ياخدوا بال....بالشوز(راجل ستايل طبعا)
عز:ولايكون عندك فكرة يا فندم ولا واحد فيهم داخل المحليات دى
الريس:واخبار اسعار الحديد ايه؟
عز:فى النار ياباشا ناااااااااااار
الريس:تماااااام تمااااااام يلا شالووووم
عز:شالووووووم
كان يجلس فارس(ده الى هو انا)مستمتع بموضوعه الجديد وفجاة سمع الباب(بيخبط جامد ورزع وهبد وبتاع)
اتجهت للباب قائلا:ميييييييييييييييين؟
رد عليا صوت:المعلم فالنتينو هنا؟ اييييييييه قصدى قائلا:افتح الباب المكان كله محاصر
وخير اللهم اجعله خير لقيت نفسى مرمى فى السجن المهم قلت:ياحكووووومة يا بوليييييييس معملتش حاجة
رد عليا صوت قائلا:بتشتم فى الريس ياد وطاخ قام ضربنى على قفايا
zoro_119
رديت:وربنا ماعملت حاجة ياباشا ده كلام فاضى عامل نفسى ناصح انا بموت فى الريس والحكومة وبنتخب جمال
رد الشخص:امممممممم ليلتك سودة يا معلم وسابنى ومشى
قلت:طب ياباشا ممكن لاب توب وخط نت بس؟؟
وفجأة انقطعت الانوار ونبقى نكمل بعدين بقى فى يوم تانى من الايام المطاطية
فى صالة بيت الريس المتواضعة جدا كان الريس يستمع لمفتيه المفضل وشيخه الجليل بكلامه الحكيم الشيخ طنطاوى رضى اللله عنه
فى هذه الاونة والساعة تشير عقاربها للساعة ال 7 صباحا(الريس نشيط طبعا)دخل عليه ابنه(جمال) بطلعته البهية ودلاله مناديا: بابا صباح الخير
رد قائلا بطيبة ابوية :صباح النور جيمى يا حبيبى نمت كويس؟
رد:اه الحمد لله
الريس:امال فين دودو( خديجة يعنى انتوا عارفين الريس فكاهى)؟
جيمى:جاية اهى
الريس: اعد بقى عشان افهمك حاجة اعد جنب ابوك
جيمى:ايوا يا بابا عايز منى ايه؟
الريس:طبعا عارف ان بكرة ماتش الارجنتين ومصر؟
جيمى:مصر مين يا بابا؟؟
الريس: يووووووه الى انا رئيسها الى عايشين فيها الى شعبها اهبل ده
جيمى: ايوا ايوا انت عايزنى اشجع الارجنتين؟؟
الريس:هو بغبااااااااااااااؤه لا انا عايزك تروح وتاخد خدوجة كده وتشجع مصر
جيمى: وهاعد فى الاوضة الازاز بتاعتك والنبى يا بابا اعد فيها
zoro_119
الريس:لالالا اسمع كلام ابوك انت هتعد بره فى الهوا عشان ميقولوش عليك جبان ولا بتاع عشان تبقى ريس ديمووووقراطى
جيمى:هو انت جبان يا بابا؟؟؟
الريس:لايابنى بس انت عارف الصحفيين والشعب
فى هذه الاونة دخلت خدوجة مرتدية قميص نومها البمبى يكشف عن ذراعيها وعن حاجات تانية كتير قائلة:ازيك يا عمى ولا اقلك يا ريس(ظريفة البت هتعملوا ايه) وقبلت يده قائلة فى عقل بالها( اخلع بقى من ع الكرسى عشان جيمى اوف)
الريس: اهلا يا خدوجة كويس انك جيتى عايزك تروحى مع جيمى ماتش الارجنتين ومصر
خدوجة : عنيا ياعمى ولا اقلك ياريس(مش بقلكو ظريفة اوى)
الريس : شوفى بقى عايزك تشوفى كام ماتش كنت حاضر فيهم انا وسوزى عشان تتعلمى منها
يدخل جون تقومى تشجعى وتهزى العلم وكده بقى ابقى اعدى مع حماتك تعلمك
جيمى : الا قولى يا بوب هو انا هاعرف احكم مصر دى؟
البوب قصدى الريس:امال انا بعمل ايه منا اعد بعلم فيك اهو...الا قولى الاول
جيمى:اقول ايه؟
الريس:مفيش حاجة كده ولا كده فى الطريق؟؟؟
جيمى:طريق ايه؟
الريس بغمزة:يعنى واد صغنون كده عشان نضمن الريس الى بعدك
جيمى:لا والله لسه محصلش نصيب
الريس:الله يكسفك منتاش زى ابوك ابدا
جيمى:فى عقل باله زيك ايه انا خايف اكون ابن اونكل صفوت ولا حاجة)
جيمى مستعدا للنهوض وقال:يلا انا رايح الحزب اطنطط عليهم شوية واشوف الاخبار
الريس:طب يابنى ربنا معاك
**ملحوظة:طبعا جيمى اعد مع ابوه عشان فى ازمة سكن والواد مش لاقى مكان يعد فيها
المشهد التانى
استقل جيمى سياراته من فئة فيات 128 على الوانها شكل علم مصر( ابوه معلمه التواضع)وخلع ع الحزب
zoro_119
وفجاة لقى متظاهرين ورغيف العيش واسلاميه اسلامية وبتاع فاتصل جيمى بالوالد
الوالد اعد بياكل عيش وجبنة وفجاة رن موبايله:بلادى بلادى بلااااااااااااااادى فا بص لقاه جيمى
رد قائلا: ايوا ياجيمى يابنى فى ايه
جيمى:فى ايه يا بابا فى العيش؟الناس بتقول ازمة عيش وبتاع هو احنا مش عندنا عيش؟؟
الريس:عيش؟؟مين قال فى ازمة عيش؟خلاص خلاص هاتصل بنظوفة(نظيف)اشوف فى ايه
نادى الرئيس قائلا:خديييييجة خدوووووجة
جاءت خديجة:ايوا يا عمى ولا ااقلك ياريس؟؟(يخربيت خفة الدم)
zoro_119
قالها ملينى نمرة نظيف
ردت:وياترى بيغسل باومو ولا تايد( ياجماعة لما نقول ظريفة يبقى ظريفة معلش نستحملها شوية)
الريس:نظنظ ازيك؟
نظيف:الحمد لله ياريس كله من خير معاليك
الريس:هو فى ازمة عيش بصحيح؟؟
نظيف:بيقولوا كده مش متاكد
الريس: طب عايزك تعمل حركتين كده وتعمل كام تصريح ان كله تمام وان بتوع الافران الى حرامية
نظيف:تحت امر سيادتك يا باشا
الريس:واخبار طلبية الغاز الى راحة اسرائيل ايه؟؟
نظيف: تمام يا فندم عاملين تخفيض 98%
الريس: مش كفاية مش كفاااااااية اعملوا تخفيض ل 99.5% لازم نكون متعاونين مع الاخوة
نظيف:تحت امر معاليك يا باشا
الريس:يلا سلاااام
نظيف:فى حفظ الله يافندم سلام سلام سلام
المشهد التالت
الزمان : اليوم الى بعد كده
المكان:استاد القاهرة الدولى تحديدا فى مدرجات الحاج جيمى
الزمان : اليوم الى بعد كده
المكان:استاد القاهرة الدولى تحديدا فى مدرجات الحاج جيمى
جيمى جالسا بجوار حرمه خديجة هانم المهم ميلت عليه كده وسالته:الا هو مصر لابسة ايه؟؟
جيمى فى عقل باله:بابا قال ايه بابا قال ايه؟؟ثم رد قائلا:مصر الاحمر يلا اجهزى عشان تعملى كام حركة
خديجة:يوووووه نسيت اجيب علم معايا يلا مش مهم
*****اكيد مش هنكمل الحوار لان شفنا صور خدوجة فى الجرايد*******
المشهد الرابع
الزمان: الله اعلم
المكان: مكتب عز الدخيلة
المشهد الرابع
الزمان: الله اعلم
المكان: مكتب عز الدخيلة
يجلس عز على كرسى اسود متحرك وخلفه صورة الريس ويشاهد اعلانات عز الدخيييييييييلة والفشر الى بنسمعه فى الاعلانات ده
zoro_119
فجأة رن جرس الهاتف رفع السماعه قائلا:بوكلتوف (زى صباح الخير كده بس بالاسرائيلى)
جيمى:بوكلتووووووووووف عزوزى حبيبى ازيك؟
عز:الحمد لله يا جيمى ايه اخبارك يا واد؟واخبار الحاج الوالد؟
جيمى:تماااااام تمام والحاج الوالد عايزك اهو
الريس ياخد سماعه الهاتف بعنف من جيمى فا رد عليه جيمى:اوعى كده ملخت الكوووووووم(معلش بيتفرج على راجل وست ستات)
الريس:ازيك ياد يا عز؟
عز:اهلا وسهلا يا ريس ازيك يا معالى الباشا؟
الريس:احسن منك المهم قولى طبعا انت عارف انك ماسك انتخابات المحليات
عز:ده شرف ليا يا ريس
zoro_119
الريس:مش عايز ولا واحد اخوان فى الحوار ده عايزهم ياخدوا بال....بالشوز(راجل ستايل طبعا)
عز:ولايكون عندك فكرة يا فندم ولا واحد فيهم داخل المحليات دى
الريس:واخبار اسعار الحديد ايه؟
عز:فى النار ياباشا ناااااااااااار
الريس:تماااااام تمااااااام يلا شالووووم
عز:شالووووووم
المشهد الخامس
المكان:بيتنا
الزمان:بعد نزول الموضوع ب ثانية
المكان:بيتنا
الزمان:بعد نزول الموضوع ب ثانية
كان يجلس فارس(ده الى هو انا)مستمتع بموضوعه الجديد وفجاة سمع الباب(بيخبط جامد ورزع وهبد وبتاع)
اتجهت للباب قائلا:ميييييييييييييييين؟
رد عليا صوت:المعلم فالنتينو هنا؟ اييييييييه قصدى قائلا:افتح الباب المكان كله محاصر
وخير اللهم اجعله خير لقيت نفسى مرمى فى السجن المهم قلت:ياحكووووومة يا بوليييييييس معملتش حاجة
رد عليا صوت قائلا:بتشتم فى الريس ياد وطاخ قام ضربنى على قفايا
zoro_119
رديت:وربنا ماعملت حاجة ياباشا ده كلام فاضى عامل نفسى ناصح انا بموت فى الريس والحكومة وبنتخب جمال
رد الشخص:امممممممم ليلتك سودة يا معلم وسابنى ومشى
قلت:طب ياباشا ممكن لاب توب وخط نت بس؟؟
وفجأة انقطعت الانوار ونبقى نكمل بعدين بقى فى يوم تانى من الايام المطاطية
دمتم بود


ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق