Official site of ahmed helmy
www.a7med7elmy.com
اليوم الاول
المكان: القاهرة فى مكتب احد المسؤولين
الزمان:وقت محدش يعرفه
يجلس المسؤول(سعيد بلاطة) على كرسى مكتبه يتحرك يمينا ويسارا وخلفه كريستين(الى بتعمله المساج بعيد عنكم) واضعا قدميه بحذائه اللامع على مكتبه يدخن سيجارا ومن خلفه صورة الريس وفجأة يرن جرس الهاتف (ترن ترن)............
تأتى السكرتيرة متلهفة يافندم يافندم وتهمس فى اذنه فينتفض المسؤول من جلسته ويمسك بالهاتف حتى انه مسك السماعة (بالمقلوب) قائلا: ايوا..... ولكن قاطعه المتحدث قائلا:هسس قولى يافندم وخلاص
بلاطة: ايوا ايوا يا فندم تحت امر معاليك
zoro_119
الاخر: عارف يا بلاطة انت من الرجالة الى فى البلد الى انا معتمد عليهم جدا
بلاطة: طبعا طبعا يافندم ثم استكمل قائلا: اكيد عايزين مستثمر يشترى بنك القاهرة
الاخر ضاحكا ضحكة ساخرة: بنك قاهرة ايه ياعم مخلاص بححح الاخ الشقيق من البلاد الشقيقة(كوهين عزرا) خلاص هيشيل
بلاطة: الحمد لله يافندم انا عارف ان بنك القاهرة كان حمل وهينزاح من على سيادتكم واكيد ده فى مصلحة البلد
zoro_119
الاخر ضاحكا مرة اخرى ساخرا:مصلحة بلد ايه يا بلاطة انت هتعملهم عليا ماحنا دافنينه سوا عايز ايه؟؟؟
بلاطة:مينفعش تطلعنى طلعة جامدة كده يافندم بدل الاخ نطيف ولا حاجة
الاخر: هاهاهاهاهاهااااااااااااااى طماع طماع يا بلاطة هحاول هحاول متقلقش حقك محفوظ المهم انا عايز فى موضوع اهم من كده
zoro_119
بلاطة: ايوا سيادة معاليك يافندم
الاخر: لا مش هينفع فى التليفون انا هابعتلك ناس تجيبك
بلاطة:تحت امر معاليك يافندم
اغلق خط الهاتف ووبالبلدى( بلاطة لمع نفسه ولبس احلى ما عنده) وفجأة انقطع النور ودخل رجال على الحاج بلاطة وهوب هوب كتفوه ونزلوا بيه
بلاطة فى العربية: ايه ياجماعة فى ايه؟؟
zoro_119
يرد عليه شخص ذو لحية كبيرة:انت فى امان اخى بلاطة
وصل بلاطة والاشخاص الى مكان مهجور ورموه فى مخزن صغير وابقو وجهه مغطى ثم يفتح الباب بعنف ويسمع بلاطة صوت( تفضل ايها لاامير)
الامير:اخ بلاطة نحن نعرف بامر الموعد مع (الاخر)-قالها بغمزة- نريدك ان تفجر نفسك فى الموقع الذى ستذهب اليه وستنال الشهادة
بلاطة افتكر فيلم السفارة فى العمارة: ياعالم انتوا مبتفهموش انا مش بلاطةةةةة
-------- فى نفس اللحظة وفى مكتب (الاخر) ----------
الاخر ضاحكا بخفة دمه المعهودة: هاهاهاهاهااا بس ايه رايك يا بلاطة فى المقلب ده
بلاطة: يلا خلى الامير بتاعهم ينفعهم اخدوا الواد زلطة ابن عمى
الاخر: ها خلينا فى المفيد بقى اخبار المستثمر الى هيشيل ابو الهول ايه؟؟؟
بلاطة: جاى يافندم جاى بعد بكرة يعين ويشوف ابو الهول
zoro_119
الاخر: تمام تمام
بلاطة: طب والاخ (غبى حواش) بيقوم بدوره؟ اعد فى التلفيزيونات يقول الاهرام وابو الهول اكبر من انهم يدخلوا فى عجايب الدنيا السبع اهو زى مانت عارف لان اللجنة لو دخلته هتشوف الاحتياطات بتعتنا عشان عملية البيع؟
الاخر: الله الله ايه النباهة دى؟
بلاطة: عيب عليك تلميذك يا باشا ثم رشف من فنجان القهوة واستكمل كلامه قائلا:بس انا ليا راى فى بيع الاهرامات ده
zoro_119
الاخر: ها سمعنى؟
بلاطة: اننا انبيع هرم هرم نبيع الاول الكبير بعدين الوسطانى بعدين الصغير عشان نكسب برضه
الاخر: امممممممممم طب ابقى اعد مع جيمى بقى وظبط معاه بيع المتحف المصرى
بلاطة: ليه يافندم انت تعبان ولا حاجة؟؟
الاخر: لا ياغبى مانت عارف هو الى هيمسك بعدى
بلاطة: ربنا يبارك فيك وفيه يافندم بس
وفى اثناء هذه الجلسة اذ يسمع صوت من الردهة قائلا ببرود: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
استدار بلاطة فجأة ولكن(الاخر) قال ببرود ايضا: وعليكم السلام يا شيخ طهطاوى
الشيخ طهطاوى: كيف حالك ياولى الامر اتمنى ان تكون بخير ........... وسلم على بلاطة
zoro_119
الاخر: تمام تمام يا شيخ وبعدين ايه داخل تقول السلام عليكم وبتاع ياراجل مفيش حد غريب ده بلاطة تبعنا خلاص
الشيخ:والله؟ طب حيث كده شفلى واحد ويسكى بقى
الاخر: لا مش وقته مش وقته عايزك تفضل شيخ شوية عشان متنساش الى هتقوله فى التلفيزيون وخطبة الجمعة
الشيخ:اذن ساظل شيخا لو عايزنى ابقى رقاصة ميهمكش
zoro_119
بلاطة فى هذة الاونة كان يشهد هذا ويستعجب قائلا فى نفسه: اشطة ع الشيخ الحلمنتيشى ده
الاخر: المهم ازاى هتبرر للناس بيع الاهرامات وابو الهول جهزت حاجة؟
الشيخ:انا اعمل على هذا ولكنى احضرت لك فتوى(لسه طالعة من الفرن يا عسل).... قالها الشيخ بغمزة للاخر
الاخر: ها سمعنى يا شيخنا
zoro_119
الشيخ:سنستغل ظلال الديمقراطية والحرية الى تنعم بها البلاد فى وجود سيادتك واقول ان حكومتنا الفاسدة الداااعرة تستغل الاهرامات والسياحة فى تحقيق مكاسب فئوية ويجب علينا ان نطيعهم فى ذلك وبهذا تكون اموال السياحة للشعب ونحن يجب علينا اطاعة ولى الامر
الاخر: بس دهغلط يا شيخ
يتدخل بلاطة فى الحوار قائلا: ايه يا ريس هو فى حاجة صح فى البلد دى ماكل الكلام الى بيتقال فشر هو الشعب عارف حاجة
zoro_119
الاخر: امممممممم على رايك المهم يا شيخ حاول تشوف فتوى تانية ومفيش مانع تستشير اخوك فى الله الشيخ...... مش فاكر اسمه الى هو( بتاع الرضاعة ده)
الشيخ: ا..... ثم قاطعه الاخر قائلا : اه وافتكر نعتقل الى كاتب الموضوع ده
الشيخ: هههههههههههههههه تحت امرك يافندم واستكمل قائلا..............................
نكمل فى يوم تانى بقى من ايام الحزب الواطى المطاطى
دمتم بود
www.a7med7elmy.com
اليوم الاول
المكان: القاهرة فى مكتب احد المسؤولين
الزمان:وقت محدش يعرفه
يجلس المسؤول(سعيد بلاطة) على كرسى مكتبه يتحرك يمينا ويسارا وخلفه كريستين(الى بتعمله المساج بعيد عنكم) واضعا قدميه بحذائه اللامع على مكتبه يدخن سيجارا ومن خلفه صورة الريس وفجأة يرن جرس الهاتف (ترن ترن)............
تأتى السكرتيرة متلهفة يافندم يافندم وتهمس فى اذنه فينتفض المسؤول من جلسته ويمسك بالهاتف حتى انه مسك السماعة (بالمقلوب) قائلا: ايوا..... ولكن قاطعه المتحدث قائلا:هسس قولى يافندم وخلاص
بلاطة: ايوا ايوا يا فندم تحت امر معاليك
zoro_119
الاخر: عارف يا بلاطة انت من الرجالة الى فى البلد الى انا معتمد عليهم جدا
بلاطة: طبعا طبعا يافندم ثم استكمل قائلا: اكيد عايزين مستثمر يشترى بنك القاهرة
الاخر ضاحكا ضحكة ساخرة: بنك قاهرة ايه ياعم مخلاص بححح الاخ الشقيق من البلاد الشقيقة(كوهين عزرا) خلاص هيشيل
بلاطة: الحمد لله يافندم انا عارف ان بنك القاهرة كان حمل وهينزاح من على سيادتكم واكيد ده فى مصلحة البلد
zoro_119
الاخر ضاحكا مرة اخرى ساخرا:مصلحة بلد ايه يا بلاطة انت هتعملهم عليا ماحنا دافنينه سوا عايز ايه؟؟؟
بلاطة:مينفعش تطلعنى طلعة جامدة كده يافندم بدل الاخ نطيف ولا حاجة
الاخر: هاهاهاهاهاهااااااااااااااى طماع طماع يا بلاطة هحاول هحاول متقلقش حقك محفوظ المهم انا عايز فى موضوع اهم من كده
zoro_119
بلاطة: ايوا سيادة معاليك يافندم
الاخر: لا مش هينفع فى التليفون انا هابعتلك ناس تجيبك
بلاطة:تحت امر معاليك يافندم
اغلق خط الهاتف ووبالبلدى( بلاطة لمع نفسه ولبس احلى ما عنده) وفجأة انقطع النور ودخل رجال على الحاج بلاطة وهوب هوب كتفوه ونزلوا بيه
بلاطة فى العربية: ايه ياجماعة فى ايه؟؟
zoro_119
يرد عليه شخص ذو لحية كبيرة:انت فى امان اخى بلاطة
وصل بلاطة والاشخاص الى مكان مهجور ورموه فى مخزن صغير وابقو وجهه مغطى ثم يفتح الباب بعنف ويسمع بلاطة صوت( تفضل ايها لاامير)
الامير:اخ بلاطة نحن نعرف بامر الموعد مع (الاخر)-قالها بغمزة- نريدك ان تفجر نفسك فى الموقع الذى ستذهب اليه وستنال الشهادة
بلاطة افتكر فيلم السفارة فى العمارة: ياعالم انتوا مبتفهموش انا مش بلاطةةةةة
-------- فى نفس اللحظة وفى مكتب (الاخر) ----------
الاخر ضاحكا بخفة دمه المعهودة: هاهاهاهاهااا بس ايه رايك يا بلاطة فى المقلب ده
بلاطة: يلا خلى الامير بتاعهم ينفعهم اخدوا الواد زلطة ابن عمى
الاخر: ها خلينا فى المفيد بقى اخبار المستثمر الى هيشيل ابو الهول ايه؟؟؟
بلاطة: جاى يافندم جاى بعد بكرة يعين ويشوف ابو الهول
zoro_119
الاخر: تمام تمام
بلاطة: طب والاخ (غبى حواش) بيقوم بدوره؟ اعد فى التلفيزيونات يقول الاهرام وابو الهول اكبر من انهم يدخلوا فى عجايب الدنيا السبع اهو زى مانت عارف لان اللجنة لو دخلته هتشوف الاحتياطات بتعتنا عشان عملية البيع؟
الاخر: الله الله ايه النباهة دى؟
بلاطة: عيب عليك تلميذك يا باشا ثم رشف من فنجان القهوة واستكمل كلامه قائلا:بس انا ليا راى فى بيع الاهرامات ده
zoro_119
الاخر: ها سمعنى؟
بلاطة: اننا انبيع هرم هرم نبيع الاول الكبير بعدين الوسطانى بعدين الصغير عشان نكسب برضه
الاخر: امممممممممم طب ابقى اعد مع جيمى بقى وظبط معاه بيع المتحف المصرى
بلاطة: ليه يافندم انت تعبان ولا حاجة؟؟
الاخر: لا ياغبى مانت عارف هو الى هيمسك بعدى
بلاطة: ربنا يبارك فيك وفيه يافندم بس
وفى اثناء هذه الجلسة اذ يسمع صوت من الردهة قائلا ببرود: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
استدار بلاطة فجأة ولكن(الاخر) قال ببرود ايضا: وعليكم السلام يا شيخ طهطاوى
الشيخ طهطاوى: كيف حالك ياولى الامر اتمنى ان تكون بخير ........... وسلم على بلاطة
zoro_119
الاخر: تمام تمام يا شيخ وبعدين ايه داخل تقول السلام عليكم وبتاع ياراجل مفيش حد غريب ده بلاطة تبعنا خلاص
الشيخ:والله؟ طب حيث كده شفلى واحد ويسكى بقى
الاخر: لا مش وقته مش وقته عايزك تفضل شيخ شوية عشان متنساش الى هتقوله فى التلفيزيون وخطبة الجمعة
الشيخ:اذن ساظل شيخا لو عايزنى ابقى رقاصة ميهمكش
zoro_119
بلاطة فى هذة الاونة كان يشهد هذا ويستعجب قائلا فى نفسه: اشطة ع الشيخ الحلمنتيشى ده
الاخر: المهم ازاى هتبرر للناس بيع الاهرامات وابو الهول جهزت حاجة؟
الشيخ:انا اعمل على هذا ولكنى احضرت لك فتوى(لسه طالعة من الفرن يا عسل).... قالها الشيخ بغمزة للاخر
الاخر: ها سمعنى يا شيخنا
zoro_119
الشيخ:سنستغل ظلال الديمقراطية والحرية الى تنعم بها البلاد فى وجود سيادتك واقول ان حكومتنا الفاسدة الداااعرة تستغل الاهرامات والسياحة فى تحقيق مكاسب فئوية ويجب علينا ان نطيعهم فى ذلك وبهذا تكون اموال السياحة للشعب ونحن يجب علينا اطاعة ولى الامر
الاخر: بس دهغلط يا شيخ
يتدخل بلاطة فى الحوار قائلا: ايه يا ريس هو فى حاجة صح فى البلد دى ماكل الكلام الى بيتقال فشر هو الشعب عارف حاجة
zoro_119
الاخر: امممممممم على رايك المهم يا شيخ حاول تشوف فتوى تانية ومفيش مانع تستشير اخوك فى الله الشيخ...... مش فاكر اسمه الى هو( بتاع الرضاعة ده)
الشيخ: ا..... ثم قاطعه الاخر قائلا : اه وافتكر نعتقل الى كاتب الموضوع ده
الشيخ: هههههههههههههههه تحت امرك يافندم واستكمل قائلا..............................
نكمل فى يوم تانى بقى من ايام الحزب الواطى المطاطى
دمتم بود



ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق