شورى ولا ديمقراطية...مسيحيين ولا مسلمين؟
المكان:اوضتى
الزمان:اى وقت
اعد لا بيا ولا عليا ..صادفنى فيديو للشيخ وجدى غنيم بيتكلم عن الشورى والديمقراطية...قلت وماله نسمع بيقول ايه
لقيته بيقول الاتى:
عندنا شورى ف الدين مفيش ديمقراطية
وامرهم شورى بينهم وشاورهم ف الامر واسم السورة سورة الشورة
ليه اقول ديمقراطية واخد حاجة من بره؟ وانا عندى الشورى ف الدين؟الدمقراطية قايمة على كفر
الحاجة الى ورد فيها نص مفيهاش شورى ام الديمقراطية بالاغلبية ف كل حاجة
زى مثلا احنا عايزين نخلى الصلوات الخمسة تلاتة الى موافق يرفع ايده؟
شفت الفيديو من هنا واجننت:الله يخربيتك على يخربيت الجهل الى ملا البلد يا جدعان ومسمينكوا شيوخ وقمت منزل الفيديو
ع الفيس عندى وقابلنى شوية كومنتات معارضة لكلامى لقيت فيها كومنت هو الى خلانى اكتب النوت دى ...اسيبكوا مع
الكومنت
ya faris ana mesh ha2olk enk gahel zy ma enta 2ollt 3la el shee5 .. ana bs ha2olk 3eeb feek ymken
ENTA mesh wa5eed balak mno w tsala7oo , kalamk ely enta katbo dah byadool 3ala eleet el emaan fe
qalbk , w dah mesh mostab3aad mn wa7eed k...ol es7abo mese7yeeen !!....bs ely ana ha2olo bgd hwa
en rabena yhdeek !!......God Bless u yabny walahy
ملحوظة:الشيخ وجدى اخوان مسلمين
ده لينك الفيديو اتفرجوا عليه الاول
http://www.facebook.com/video/video.php?v=10150176987600414&ref=mf
__________________________________________________
طبعا فرق سن رهيب بينى وبين فضيلة (الى بيسموه شيخ) بس يلا هاطلع (مجادل) و(ايمانى ضعيف) زى ما بعض الناس
قالت وهارد عليه
اولا الديمقراطية:
الكل يعرف الديمقراطية بكلمتين سهلين جدا...حكم الشعب لنفسه عن طريق نواب بيختارهم الشعب...طب ما نيجى نتوسع
شوية ف الديمقراطية؟
الديمقراطية نوعين: الاولى هى ديمقراطية غير ليبرالية او بيسموها ديمقراطية مزيفة...لان الحكومة بتوصل فيها للحكم دون
الرجوع للشعب...الشعب ملوش هيكل دستورى بيحافظ على حقوقه المدنية...معندكش حرية تعبير... وعدم احترام الاقليات ولا
حقوقهم(يعنى لو الدولة اغلبها مسلمين يبقى طظ ف الديانات الاخرى-لو الحكومة وطنى طظ ف الاحزاب الاخرى وهكذا...الخ
يعنى اقرب الى الديكتاتورية
اما الديمقراطية الى احنا نعرفها بفهومها الكويس هى ديمقراطية ليبرالية: اى حكم الشعب لنفسه واختياره للحاكم وتقلده
للسلطات التشريعية عن طريق نواب بيختاروا الشعب بنفسه..... يكون ليه راى حر..حرية تعبير...قوانين تحافظ على الاقليات
وتحافظ على حقوق كل انسان...
تعالوا نمسك نقطة صغيرة:ازاى الشعب هيختار النائب بتاعه؟ يعنى و لنفترض حزب ( س) عدد افراده (ص) ازاى هيتم
الاختيار؟...بالتصويت...التصويت يدل على ايه؟ على راى الاغلبية؟ هل هناك تعارض ف هذا لامر مع الشورى؟جاوبوا
انتوا
لما يكون فى قرار جديد...والريس مثلا هيناقشوا ف مجلس الشعب والى موافق يرفع ايده او يعمل التصويت الفلانى
بالكمبيوتر او اى وسيلة مين الى هيختار؟ النواب الى اختارهم الشعب...طيب النواب دول هيتصرفوا بمزاجهم؟ لا طبعا لانهم
اخدين الموافقة من الحزب المعين الى اختارهم اعدوا كده واتجمعوا ووافقوا على الراى الفلانى...زى ف الحزب الى انا
منتمى ليه لما بيكون فى حاجة هتتناقش بيبقى فى اجتماع ف الحزب ويا موافقين يا مش موافقين
باختصار..المقارنة بين الديمقراطية والشورى او وضع ده ف كفة وده ف كفة هو من (الغباء) لانه بمثابة المقارنة بين الهدف
والوسيلة!
هل ينفع ليا انى اقارن بين الطيارة وشرم الشيخ؟ بلاش....هل ينفع اقارن بين الطيارة وجناح الطيارة؟ او اقول انى بحب
الطيارة بس مبحبش الجناح ده؟
الديمقراطية هى وسيلة للوصول للشورى...الشورى هى احد دعائم الديمقراطية....الشورى جزء لا يتجزأ من
الديمقراطية...ولكن بعض الناس( الى عاملة فيها شيوخ) عايزين يرجعونا لسنين كتير فاتوا...يقولك احنا عندنا
شورى..معندناش ديمقراطية...احنا نطبق الشورى لكن منطبقش ديمقراطية...هل ده كلام المفروض انه يتصدق؟
الشيخ بيقول (من وجهة نظرى بكل استخفاف بعقول المشاهدين والمستمعين): "الحاجة الى ورد فيها نص مفيهاش شورى ام الديمقراطية بالاغلبية ف كل حاجةزى مثلا احنا عايزين نخلى
الصلوات الخمسة تلاتة الى موافق يرفع ايده؟"
هنا هنوصل للجهل بعينه...لان الديمقراطية تضمن حق الحرية الدينية وحرية ممارسة العقائد المختلفة دون تمييز فهل هييجى
يوم ونعمل استفتاء نخلى فيه الضهر ركعة واحدة مثلا؟...للاسف كلامه غير مبنى على اى حاجة صحيحة
________________________________
قريت مقال كبير لوجدى غنيم بيقول بالنص "تقوم الديمقراطية على مبدأ المساواة - في الحقوق والواجبات - بين جميع شرائح
وأفراد المجتمع بغضِّ النظر عن انتماءاتهم العَقَدية والدينية والسيرة الذاتية لأخلاق الناس فيستوي في نظر الديمقراطية أكْفَر
وأفجر وأجهل الناس مع أتقى وأصلح الناس وهذا النوع من المساواة لا شك في بطلانه وفساده؛ لمساواته بين الحق والباطل،
وبين المتضادَّيْن المتناقضَيْن، ومغايرته ومخالفته لكثير من النصوص الشرعية المُحْكَمة، كما في قوله تعالى: أفمن كان مؤمناً
كمن كان فاسقاً، لا يستوون، وقال تعالى: أفنجعل المسلمين كالمجرمين، ما لكم كيف تحكمون، وقال تعالى: أم نجعل الذين
آمنوا وعملوا الصالحات كالمفسدين في الأرض أم نجعل المتقين كالفجار.
وهنا بقى كعادة هؤلاء الناس الى مسميين نفسهم ( شيوخ) ف استغلال نصوص القران للى هما عايزينه واستغلال لعقول
الناس الفاضية...انا شخصيا لو واحد معرفش ومش بدور ورا كلام الناس دى وبسمع زى البطيخة هقول ده كلام صح؟ لكن تعالى افرجكوا حاجة بعد ما سمعت شوية كلام من الشعراوى عشان برضه مبقاش بقتى والسلام ولو ان الاية واضحة لاى بنى ادم بيفهم عربى
اول اية الى قالها "أفمن كان مؤمناً كمن كان فاسقاً لا يستوون".... طب تعالوا نشوف الاية دى والاية الى بعدها من سورة
السجدة "أَفَمَنْ كَانَ مُؤْمِنًا كَمَنْ كَانَ فَاسِقًا ۚ لَا يَسْتَوُونَ (18)أَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ جَنَّاتُ الْمَأْوَىٰ نُزُلًا بِمَا كَانُوا
يَعْمَلُونَ (19)....اى ان الفاسقون والمؤمنون غير متساويين عند الله.. والدليل ف الاية التانية...
شوفوا الايات دى
وقال تعالى "أم نجعل الذين آمنوا وعملوا الصالحات كالمفسدين في الأرض أم نجعل المتقين كالفجار"
وقال تعالى "لا يستوي أصحاب النار وأصحاب الجنة"
"أفمن كان مؤمنا كمن كان فاسقا لا يستوون" أي عند الله يوم القيامة".
كلها ايات لعدم المساواة (الالهية) زى مبنقول الجزاء من جنس العمل ده حتى ربنا محبته للمؤمن القوى اكتر من المؤمن
الضعيف ... اذن استغلال الايات دى كلها ف اتهام الديمقراطية انها تساوى بين الناس والعنصرية الى باينه ف كلامه فهو غلط
فى غلط لان الدين بتاعنا علمنا المساواة والعدل بين كل الناس اما وجدى باشا معترض على مساواة الناس ف الحقوق
والواجبات ومشاركتهم ف الحياة السياسية...
اختم الفقرة دى بجملة دكتور علاء الاسوانى"الديمقراطية هى الحل
______________________________________________
اخر حاجة وهى انى ارجع لكومنت معتز الى بيقولى فيه انى ضعيف الايمان وده شيئ مش غريب عليا لان كل اصحابى
مسيحيين ف الجامعة... فاحب اقولك حاجة لذيذة
"لا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ
تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ الله يحب المقسطين"
الشعراوى بيقول ( الى شيخ بجد) مش بيفتى لصالح جماعات قذرة
البر: فعل خير يسر من فعل له
قسط ان كان مصدرها قسطا: عدل من البداية
اما ان كان قسوط:فمعناه ان كان هناك ظلم وجاء العدل
مقسطين: الذين ازالوا الجور
يعنى لو فيه حد يا معتز مش عارف حاجة ف دينه هيبقى انت مش انا لان كون انى اصاحب المسيحيين ده مش حرام ولا عيب
ولا يقلل من ايمانى ... اما كون انك تقول عليا ان ايمانى ضعيف عشان انا مصاحبهم او عشان انا بعمل حاجة ديننا قال عليها
يبقى متهيالى الغلط من عندك انت ولا ايه؟
حتى الرسول بيقول"لن تسعوا الناس باموالكم فسعوهم باخلاقكم" هل يعقل ان يدخل ف دينك واحد وانت مش بتديله وش؟ وانت اصلا رافضه ورافض المعاملة معاه؟وجايز ده غلطى الوحيد انى شتمت الراجل بس مش عشان شتمت عالم ولا شيخ لانه بالنسبالى مش عالم ومش شيخ بس عشان شتمت واحد لمجرد انه مختلف معايا والمفروض الى يختلف معايا احاول اقنعه مش اشتمه ودى فعلا غلطتى بس ادينى رديت فى النوت كلها عليه
الغلطة التانية لاخينا معتز بتدور ف نفس الحوار انه حكم عليا برايه الفظيع ان ايمانى ضعيف لمجرد انى مصاحب ديانة تانية...او جايز لمجرد انى مش بمثل ادام البنات واقولهم معلش اصلى رايح اصلى...او جايز عشان انا مش مربى دقنى زى الناس التانية ف الجامعة وعامل شيخ... او جايز عشان مش كل مدة اعمل نفسى فاكر ربنا ادام الناس واعمل ستيتاس دينية!!!! الدين جوا يا زيزو مش برا....اى انك م الاخر يا زيزو حكمت عليا بالمظهر برضه رغم انك متكلمتش معايا قبل كده 5 دقايق على بعض
اقرا النوت دى كمان جايز تكون مفيدة ليك ف حكاية الحكم بالظاهر
http://www.facebook.com/note.php?note_id=413679407788
________________________________
ختام النوت بكلام بسيط جدا مفيهوش فلسفة عشان العقول البسيطة لو موجودة تفهم
احب اقولك زى منير ما قال : يهمنى الانسان ولو ملوش عنوان"
مكى"م الاخر مهما هكون مش هعجب
برضه شوية..وهيطلع كام مليون يقولى عنى ده تييت مقلية..يشهد جحا ويا حماره واللي بيحصل حاجة عادية..ومثلى الاعلى
بقه هيكون شاب ديليفرى عزيمته قوية...لابس خوذة وراكب فيزبة ولا بيخاف تخبطه عربية...ولا بيهمه (كلاب الشارع) بس
يوصلكوا طلبية..وانا هعمل كده بمحبة وهكمل والناس حواليا...حاجة أخيرة انا عايز اقولها للى شتموا اظن لذيذة...كل واحد
فينا ليه استياله واي واحد فينا له ميزة..فى اللي بيعجب واللي ما يعجب واللى ما عجبو ياخد فيزا
سلام يا مقطقطين


ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق