الثلاثاء، 7 سبتمبر 2010

يــــا رب يـــــرجعوا تانى

يــــا رب يـــــرجعوا تانى

احمد شاب مصرى فى ال 16 من عمره سافر والده للمملكة العربية السعودية من اجل العمل..واخيرا جاء يوم عودة الاب الذى ينتظره احمد واخته وامه من مدة ليست بالهينة.....

الزمــــــــــــــــــــــان: الظهر قبل وصول الاب

جلس احمد ممسكا ب (طاربوش) جده ف قد كان دوما فخورا بهذا الطربوش الذى كان رمزا معبرا عن المصريين وكم من المرات جلس احمد مع ابيه و ابيه يحدثه عن جده زمان وعن اصاله المصريين ف هذا الوقت ف مهما كانت الظروف فقد كنت تجد الابتسامة على وجه المصرى على عكس ما يحدث ( اليومين دول)...فجأة رن جرس الباب اندفع احمد ممسكا بمقبض الباب ليفتحه وقال: ماماااا بابا وصصصصصصصصصل...ارتمى احمد ف حضن ابيه ثم لبس الطربوش وقال له بطريقة الميرى : نورت البيت يا سعادة الباشا بابا ....

كانت المفاجأة من الاب بان قام بضرب الطربوش من على راس ابنه وقاله بتكشيرة: اخلع هذه البدعة بعيدا عنى...نظر احمد بدهشة الى ابيه وسط دهشة من الام والاخت ايضا وقال: بدعة؟

الاب: نعم بدعة وكل بدعة ضلالة وكل ضلالة ف النار ...

الابن بدهشة: ف النار؟ مش ده الطربوش الى انت كنت بتحبه؟ وتعد معايا تحكيلى على ايامه؟ وبعدين حضرتك ليه لابس غطرة سعودى؟

دخل الاب بنرفزة كبيرة وقال: انت من ستعملنى ( ازاى) البس؟ وصفعه صفعة شديدة ثم دخل الى غرفته وخلفه زوجته وسط دهشة شديدة منهم جميعا

الزوجة: فى ايه يا ابو احمد ده ابنك كان هيموت ويشوفك تقوم انت تضربه؟

نظر الاب الى زوجته ( من فوق ل تحت) : وماهذا؟ ايه الى انتى لابساه ده؟

الزوجة: ايه؟ الجيبة ولبس الخروج بتاعى كنت بجيب شوية حاجات للبيت قبل مانت تيجى

الاب: هذه الملابس فاااااجرة ..اسمعى..منذ الان..او زى مبتقولوا ف مصر من هنا ورايح مفيش اللبس الفاسق ده..يجب ان ترتدى النقاب انه زى العفاف....

الزوجة:زى العفاف؟ وماله اللبس بتاعى؟ لا انا لابسة جيبة محزأة ولا لبس شفاف

الاب: يجب عليك طااااعتى واياكى انى اشوف هذه الملابس مرة اخرى وقد اعذر من انذر

__________________________________________________________

المشــــــــــــهد التــــــــــانى

المــــــــــــــكان: الصـــــــــــالة

كان الاب يشاهد التلفاز على احد القنوات التى يسمونها( دينية) يستمع لاحد الشيوخ..ثم قال: يا احمد..تعالى اتفرج معايا...فرح احمد فقد كان يامل عودة ابيه الذى كان يعرفه مرة اخرى...

احمد : ايوا يا بابا

الاب: تعالى اتفرج شوف كلام الشيخ الجليل على ال مسعود الكلبانى( ده مجرد اسم )

احمد بعد ان مسك الضحك: ال ايه يا بابا؟

الاب: الكلبااااااانى..استمع استمع

اخذ الشيخ يتحث عن قصة سيدنا موسى وكلما قال كلمة يردد الاب: الله اكبر... الله اكبر

احمد: الله اكبر على ايه يا بابا؟ هو الراجل قال حاجة جديدة؟ ده انا عارف القصة دى وانا ف الحضانة

الاب: اصمت يا فتى...ده الشيخ الكلبانى راجل فاضل وقراته للقران رائعة...

ظل احمد يستمع الى الشيخ مع ابيه لمجرد الا يعاقبه ابيه وفى هذه الاثناء خرجت امه من الغرفة وقالت: هلم بنا ياابو احمد لنخرج..نظر احمد الى امه فوجد الكارثة الكبرى...وجد امه ترتدى النقاب...نظر احمد بذهول الى امه تارة والى ابيه تارة وقال: ايه يا ماما الى انتى لابساه ده؟ ده انتى زى العفاريت

صرخ الاب ف وجه ابنه: اخرص يا قليل الادب...هل تتهكم على الدين؟ هل تتهكم ع الزى الاسلامى الشرعى؟

خاف احمد من تصرفات ابيه وقاله مرغما" انا اسف يا بابا"...خرج الاب والام وجلس احمد مع اخته

احمد: ايه ده يا ريهام؟ بابا بقى عامل كده ليه؟ فاتحلى على شيخ اسمه الكلبانى داهنلى شوية مكياج عشان يقولوا وشه منور وبيحكى قصة عارفينها من زمان وبابا يقولى ده العلم؟فين زمان لما كنا نعد نقرا كتب؟ فين لما كان بيحكيلى على عرابى وسعد زغلول؟ فين لما كنا نسمع الشعراوى وتلاوة محمد رفعت والمنشاوى؟ شفتى يا ريهام ده رمى الطربوش وبيقولى بدعة؟ وشفتى ماما؟ لابسة نقاب وبيتصرفوا تصرفات وهابية غريبة؟بعد ما كان بيعد يثقفنى يقولى اسمع الشيخ الكلبانى ف قصة قديمة؟

فين لما كان يصر يسمعنى ام كلثوم و عبد الحليم؟ فين لما كان بيقولى الفن بيهذب النفوس؟ دلوقتى بيقول الفن كفر...فين لما كان يدينى كتاب لنجيب محفوظ عشان اقراه دلوقتى بيدينى كتب لناس مش معروفة وكلهم من الخليج؟ نسى مصر فجأة؟

ريهام: انا مش عارفة يا احمد بقى بيعمل كده ليه..شفت امبارح حصل ايه؟

احمد : ايه؟

ريهام: منعنى اكلم صاحبتى المسيحية وقالى انى كلامى معاها حرام..نسى فجأة حكاياته عن ثورة سعد زغلول وعن المواطنة؟ نسى زمان لما كنا بننقل ف الشقة دى وكان عمو جورج بيساعده ف كل حاجة؟ فاكر يا احمد لما عزمونا ف رمضان وكان الفطار عندهم؟ نسى لما كان بيقولى" لا ينهاكم الله عن الذين لم يقاتلوكم في الدين ولم يخرجوكم من دياركم أن تبروهم وتقسطوا إليهم إن الله يحب المقسطين"...دلوقتى بقى بيجيب احاديث غريبة عن ضرورة عدم معاملة المسيحيين معاملة كويسة!!


وشفت دقنه؟ بيقولك سنة مؤكدة وممكن تبقى فرض...طب فين اخلاق بابا المتسامحة بتاعت زمان ومعاملته مع الناس الكويسة؟ ده دلوقتى لما بيشوف حد من اصحابه يحاول يناقشه ف الحكاية دى يقول عليه علمانى مش عارف دينه..طب هى الاخلاق الكويسة دى مش من الدين؟وليه عايز يجبرنا على ارائه؟مش ربنا قال افلا تعقلون؟ مش لازم يقنعنا؟مش ده الى ربانا عليه؟

فين لما كان بيحكلنا عن معاملة المصريين ومساعدتهم وحبهم لبعض زمان؟دلوقتى بقى بيعارض اى حد لمجرد انه مش لابس زيه؟ او مربى دقنه زيه؟

احمد: للاسف بابا يا ريهام معندوش كلام يقنعنا بيه ف بيلجأ للطريقةدى..بابا خرج الدين من قلبه وعمله على شكل مظاهر..على شكل نقاب..وعلى شكل دقن...وفقد مصريته.... يارب بابا وماما يرجعوا تانى زى زمان...يرجعوا مصريين...يارب



مصــــر هى الصبح بدرى.مصـــر صوت الفجر يدن سوبيا . فول . طعمية .كشرى. دوم . بطاطا سخنة جداااا"

مصــــر اول يوم العيد .عيدية .بمب ولبس جديد ميكروباص واتوبيس ومتروو . حفلة تلاتة فى سينما مترو

موائد رحمن . فانوس رمضان . مسلم فى بيت مسيحى فطرووا ترنيمة لايقة على تخت غنى . تأييلة العصرية ولمة على الطبلية فى مصر مولد السيدة والذكر والهيصة وركعتين بركة فى السيدة نفييسة

والمشى ع الكورنيش . دى تتعبك ولا بتسيبها تحيرك برضه حاببها على بعضها كدا بعيوبها حتة منك فيها حاجة حلوة . حاجة حلوة بينا " كلمات : ايمن بهجت قم

ليست هناك تعليقات:

 

Powered by Blogger
etklm bra7tk © 2005-2007 All Rights Reserved
zoro_119@hotmail.com