ابــــــــــــــــــنى
ف تمام الثانية ظهرا يسيقظ هانى على اصوات الشارع المعتادة ليبدا يومه -الروتينى لحد كبير- ينهض متثاقلا من على فراشه يقف ليقوم (بفرد) ظهره متثائبا يمشى مترنحا ليغسل وجهه بعدها اتجه لغرفة المعيشة قائلا: "صباح الخير يا ماما .قابلته الام بحضن دافئ وقبلة على جبهته قائلة: صباح الخير يا حبيب ماما اجبلك تفطر بقى؟ قبلها هانى هو الاخر قائلا: لا خليكى ي ماما انا هاعد شوية كده اشوف الفيس بوك بتاعى وهافطر كمان شوية خليكى انتى عشان رجليكى المكسورة..جلس هانى حتى رن هاتفه فاذا بخطيبته يارا تشكو له شجارها مع امها قال: ف ايه بس يا حبيبتى فهمينى؟
يارا: ماما ياسيدى مش راضية تنزلنى النهاردة بليل مع اصحابى
هانى: معلش يا حبيبتى عيب برضه تتخانقى مع مامتك وتزعليها روحى كده صالحيها وحاولى معاها وان شاء الله هتوافق :)..... انهى هانى كلامه مع يارا ثم جلس ليتناول الفطار " فول وكوباية شاى" كعادة اغلب المصريين ثم قال: ماما انا نازل لمحمد صاحبى كمان شوية هتعوزى حاجة؟.. ردت الام: لا خلى بالك من نفسك يا حبيبى هترجع تتغدى ولا هتاكل بره؟...رد محمد: لا ياست الكل انا هاكل مع اصحابى النهاردة ومش هاجى غير بليل متاخر بقى...الام: طب خلى بالك على نفسك يا حبيبى لاحسن انا قلبة مقبوض النهاردة...ضحك محمد ضحكة خفيفة: يا ماما انتى بس عشان انا ابنك الوحيد وبتخافى عليا كل كام يوم تقولى كده :) وقبلها محمد على وجنتيها مغادرا المنزل
************
المشــــــــــــــــهد التـــــــــــــــــانى
المكان: احد المطاعم
الزمان: 7 مساء
يجلس محمد وهانى ف انتظار الطعام...محمد: ايه ياعم خير عايزنى ف ايه؟
هانى: مفيش ده انا كنت هاحكيلك على حلم كده حلمته النهاردة
محمد: حلم ايه خير؟
هانى: حلمت يا سيدى ان انا وانت واقفين ادام بحر وماسكين ايد بعض فجأة طلعلنا منه حاجة غريبة اوى زى متقول كده وحش من الى كنا بنلعب معاهم ف لعبة باتمان :D
محمد بسخرية: هههههههههههههههههه وحش ايه يابو وحش ده انت باين الكلية لحست دماغك وطبعا هتقولى قتلنى انا وانت وقطعنا :D.. ها كمل
هانى : الغريبة بقى انه مقتلناش على طول ده حاول يفك ايديا من ايدك الاول ولما معرفش قتلنى انا بعديها جه اهلك واهلى شوية من اهلى اتهموك وشوية صدقوك وقامت يا معلم خناقة بين العيلتين ايه عينك متشوف الا النور :D
محمد:ههههههههههههههههههههه اه يا عبيط...اسكت اسكت الاكل جه اهو خلينا ناكل الاول
انتهى محمد وهانى من الطعام وقال هانى: متيجى نروح القهوة نقابل العيال اصحابنا عشان عندى معاد الساعة 12 انت عارف لازم اروح....محمد: اشطا يلا نروح وانا هاكلم ايهاب وعلى يجولنا هناك
***********************
المشـــــــــــهد التــــــــــــالت
المكان القهوة
الزمان: قبل منتصف الليل بشوية
رائحة شيشة واصوات دومينو بيتخبط وواكواب من الشاى والقهوة يقول على: ايييييه ياعم هانى سرحان ف ايه انت الى عليك الدور العب
هانى:اه معلش وادى شيش بيش
ايهاب: يابن اللعيبة قفلتها يعنى عدو يا خوالنا ورقكوا
محمد: هما كده المهندسين يحسبوها بالورقة والقلم ضاربا محمد على وجهه بخفة على سبيل الهزار فسقطت القهوة عليهم
هانى: شفت بقى وقعت القهوة ازاى يابنى اتعلموا اللعب الاول وبعدين تعالوا العبوا
ايهاب:هههههههههه معلش بيقولوا القهو ةلما تقع خير
...هانى: خير ان شاء الله..بقولكوا ايه لازم اقوم دلوقتى عشان اروح مشوارى اشفكوا بكرة بقى...اخذ هانى يودع اصحابه ويقبلهم فقال على: ايه ياعم هانى مالك ولا كانك اخر مرة هتشوفنا انت ناوى تهاجر ولا ايه
هانى: ياعم بسلم عليكوا الله ده انت رخم اوى :D
محمد: بقولك يا هانى والنبى فوت خد اختى من عندكم ف البيت كانت مع مامتك وديها البيت عندنا
**************************
المشـــــــــــــــــهد الاخير
المكان: الشارع
هانى يمشى مع فاطمة اخت محمد...فاطمة تقول: وسى محمد بقى مجاش خدنى ليه وباعتك انت مش انت وراك مواعيد؟
هانى: مانت عارفة اخوكى الكسلان.....فاطمة: بس اما اشوفه..معلش يا هانى تعبينك معانا
هانى: بس يا عبيطة ده انتوا اكتر من اخواتى مش اصحابى وبس...يرن هاتف هانى ويقول: لحظة واحدة ارد على ماما
هانى : ايوا يا ماما...لا انا بس بوصل فاطمة وهادخل دلوقتى وان شاء الله تيجى معايا المرة الجاية لما رجلك تبقى كويسة..مع اال.... وانقطع الصوت
حاولت ام هانى ان تتصل به ولكن لا طريقة للوصول له فقالت: الشبكة وحشة ده حاجة بايخة
ف هذه الاثناء تشاهد ام هانى التلفاز وفجأة: حادث انفجار سيارة مفخخة أمام كنيسة المقدسين بالإسكندرية ذهب اثره العديد من القتلى
صرخت ام هانى ثم اغمى عليها قائلة: بسم الصليب...ابــــــــــــــــــنى


ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق